Close translate window Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Håbo website in other languages
Håbo kommun logo

Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.

2015-12-17
Rubrik
Ingress
Läs mer här
phone
Information
0171-525 00
Pil ner

Kontakta Håbo

Kontakta Håbo kommun

Kontaktuppgifter

Telefon: 0171-525 00

E-postadress: kommun@habo.se

Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta

Tillstånd och anmälan - avgifter och ärendets gång

För egna avlopp på landsbygden utan kommunal anslutning krävs att fastighetsägare själv ordnar fullgod rening på hushållets spillvatten. Det krävs alltid en anmälan eller tillstånd innan ett sådant utsläpp får påbörjas. Bästa tillgängliga reningsteknik ska användas för att hindra skada på människors hälsa eller miljön. I största möjliga mån ska kretslopp och återvinning ske.

Exempel på saker som kräver anmälan eller tillstånd:

  • Komplettera befintlig slamavskiljare med ett efterföljande reningssteg, så som en luftad markbädd med spridningsrör, grus och dränering. (Tillstånd krävs)

  • Ersätta torrtoalett med vattentoalett. (Tillstånd krävs även för att installera en septiktank/sluten tank för wc-vatten.)

  • Inrättande av förmultningstoalett, eltoalett eller torrtoalett med latrinkompostering. (Anmälan krävs)

  • Ökad belastning på befintligt avlopp. (Anmälas krävs om exempelvis fler hushållavlopp kopplas på nuvarande avloppsanordning.)

En ansökan om tillstånd eller anmälan om förändring av befintlig anordning anmäls på särskild blankett till miljöavdelningen. Till ansökan ska det bifogas en situationsplan och produktbeskrivningar på vald anläggning. Noggranna instruktioner finns i ansökningshandlingarna. Miljöavdelningen har idag två handläggare som arbetar med hantering av ärenden gällande enskilda avlopp. Ni får gärna ringa oss för frågor inför projekteringen av avloppet. Ett tillstånd för nyanläggning av wc- och bdt avlopp för ett hushåll har en fastställd fast avgift enligt gällande taxa. Räkna med en handläggningstid om cirka 6 veckor, i normalfallet.

Vid ansökan eller anmälan för wc- och bdt-utsläpp sker detta

  1. Gör allra först en marknadsöversikt och en kunskapsinhämtning. Välj en lösning som du tror passar dig och din familj bäst vad gäller ekonomi och krav på skötsel. Du bör få tag i en entreprenör redan nu som du kan bolla idéer med. Webbplatsen Avloppsguiden.selänk till annan webbplats har mycket bra och opartisk information och rådgivningsmaterial till husägare som står i begrepp att förbättra sitt avlopp.

  2. Ladda ner våra ansökningshandlingar, läs instruktionerna noga och följd dem. En komplett ansökan från början driver ärendet snabbare framåt. Ni är välkomna att kontakta oss handläggare i ett tidigt skede, men vi kan inte och får inte styra er till att välja någon specifik teknisk lösning.

  3. Handläggaren granskar ansökan. Du som sökande får en återkoppling på att ansökan kommit in och om något behöver kompletteras. Vi kommer överens om ett besök på plats för att kunna granska om vald lösning är lämplig. Tänkt lösning kan justeras under resans gång. Infiltrationer och markbäddar kräver vi provgropar för.

  4. Miljöavdelningen meddelar planerna på den tänkta avloppsanordningen till berörda grannar och andra berörda parter, exempelvis en samfällighet för väg. Berörda ges möjlighet att komma in med synpunkter.

  5. Miljöavdelningens handläggare väger ihop inkomna synpunkter i sin bedömning samt övriga aspekter gällande teknik, placering, utsläppspunkt m.m. Varken sökande eller berörda grannar har vetorätt. Beslut om tillstånd formuleras med villkorspunkter som ska följas. I ett fåtal fall kan det bli aktuellt med ett avslag på ansökan. Beslutet kan överklagas.

  6. Anläggningsarbetet får påbörjas tidigast efter att beslut om tillstånd vinner laga kraft. Det tar tre veckor från dess att det nått de berörda parterna. Om beslutet överklagas, det måste göras inom tre veckor, då kan tillståndet inte användas. Alla parter måste nu invänta överprövande myndigheter.

  7. Färdiggjord avloppsanordning ska meddelas till miljöavdelningen med en ifylld entreprenörsrapport och bifogade foton som styrker utförandet. Villkoren i tillståndet kontrolleras av handläggaren. Om anläggandet har utförts rätt utfärdas ett slutintyg till sökande, oftast fastighetsägaren själv, och en kopia till entreprenören. Har ni tidigare fått ett förbud för en bristfällig avloppsanordning får ni nu ett särskilt beslut om att förbudet är upphävt.

Nationella riktlinjer, rättsordning och sanktionsavgifter

Prövning inför tillstånd sker enligt nationella riktlinjer och eventuella lokala policydokument för enskilda avlopp i kommunen. Till grund för detta ligger alltid aktuell lagstiftning och gällande rättspraxis. Bygg- och miljönämndens beslut går att överklaga och kan komma att prövas ända upp till sista instans, Mark- och miljööverdomstolen. De nationella råden till hur kommunerna ska arbeta med avloppsfrågor samordnas av statliga Havs- och vattenmyndigheten, HAV.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster De har även gett ut en författningstext som heter Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd om små avloppsanordningar för hushållsspillvatten, beteckning HVMFS 2016:17. Ett anlagt avlopp utan tillstånd beläggs med en miljösanktionsavgift, om det upptäcks tidigare än fem år från anläggandet.

Sidansvarig: kommun@habo.se

2017-07-12

Bygga, bo och miljö

Klicka för support
Stäng supportfönster