Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
 Lyssna

Avfallsappen

Ladda ner avfallsappen. Appen hjälper dig både med sortering och påminnelser vid soptömning.

I appen hittar du bland annat:

  • Påminnelser för när du ska ställa ut dina sopkärl för tömning
  • Sorteringsguide A-Ö
  • Återvinningscentralen, öppettider och sortering
  • Återvinningsstationer, hitta närmsta station och felanmälan
  • Notiser om driftstörningar, till exempel försenad soptömning

Så här laddar du ner appen

Sök efter "Håbo kommun avfallsapp" i appstore eller Google play.

  • Första gången du installerar appen får du en guide hur appen fungerar och hur du navigerar.
  • Under fliken inställningar lägger du in din adress.
  • Under fliken inställningar väljer du om du vill ta emot notiser

Tömningsdagar

I appen kan du få notiser för dina tömningar, notisen får du dagen före vi kommer och tömmer dina kärl. Du kan själv välja vilket klockslag du önskar få notisen. Inställningarna når du genom att välja kugghjulet i menyn. Glöm inte att tillåta notiser och aviseringar om du vill ha en pushnotis i din telefon.

Om du inte vill ha notiser stänger du av dessa under fliken inställningar.

Varför får jag ingen avisering på tömningar?

I de flesta fall beror det på inställningarna i din telefon. Kontrollera nedan anledningar till utebliven notis:

  • Du har inte aktiverat notiser i telefonen. Notis behöver godkännas både i appen under "Inställningar" samt i telefonen under
    "Inställningar - notiser"
  • Du har en äldre version av appen. Appen uppdateras kontinuerligt och ibland vid utebliven notis så är felet att du har en äldre version av appen. Åtgärda genom att uppdatera appen till senaste versionen.
  • Appen har låst sig. Appen behöver kontinuerligt öppnas upp. En anlening till att notiserna uteblir är att appen har låst sig efter lång inaktivitet. Åtgärda genom att öppna appen igen.

Bra också att starta om telefonen, då löses detta problem per automatik. Fungerar inget av ovan kontakta Kontaktcenter.

Hur uppdaterar jag appen?

iPhone:

  1. Öppna App Store.
  2. Tryck på din profilsymbol längst upp på skärmen.
  3. Rulla för att se väntande uppdateringar och viktig information.
  4. Tryck på Uppdatera vid en app för att uppdatera bara den appen eller tryck på Uppdatera alla.

Android

  1. Öppna Google Play Butik-appen.
  2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
  3. Tryck på Hantera appar och enheter. Appar som det finns uppdateringar för är märkta med texten Uppdatering tillgänglig.
  4. Tryck på Uppdatera

Saknar du något?

Om du upptäcker något som inte fungerar tar vi gärna emot dina synpunkter. Detsamma gäller om du inte hittar det avfallsslag du söker på. Skicka ett mejl till avfall@habo.se ange "Avfallsappen" i ämnesraden.

Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen

Klicka för support
Stäng supportfönster