org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Förberedelser inför din ansökan eller anmälan
Dina förberedelser inför din bygglovsansökan eller anmälan är avgörande för processen i ditt ärende. Det kan till exempel vara viktigt att du har med tydliga och läsbara mått, marklinjer och angivna väderstreck på dina ritningar. Här på sidan lotsar vi dig i dina föreberedelser.
När ärendet är komplett startar din handläggningstid. Därför är det bra om du får med alla dina handlingar innan du påbörjar din anmälan eller ansökan.
Ibland kan du behöva komplettera ditt ärende, läs mer om det på:
1. Fråga om råd
Ring kontaktcenter telefon 0171 525 00, de kan svara på frågor om bygglov eller slussa frågan vidare till bygglovhandläggare eller inspektör beroende på vilken typ av fråga det är.
Du kan även skicka in din fråga via mail:
Ange fastighetsbeteckning eller adress för platsen där projektet planeras och beskriv utförligt vad som ska göras, skicka gärna med en skiss!
2. Ha inte för bråttom
Om du vill ha ditt beslut så snabbt som möjligt är det viktigt att vänta med att skicka in din ansökan tills du har tagit fram all information och alla dokument som du behöver skicka in tillsammans med din ansökan eller anmälan.
Om du skickar in en ofullständig ansökan eller anmälan kommer du att behöva komplettera den och skicka in uppgifterna som fattas och då kan processen ta längre tid.
Vi handlägger ärenden i tur och ordning från det datum som ansökningarna/anmälningarna inkommer. Från det datum din ansökan är komplett har vi 10 veckor på oss att besluta om du får bygglov eller inte. För anmälningar gäller 4 veckor från komplett ärende.
3. Ha koll på ritningarna
Titta gärna på exempelritningarna så att du får med all information som behövs på dina ritningar.
Du hittar exempelritningar här.
Även om du anlitar ett företag för att ta fram ritningar åt dig är det viktigt att se till att företaget har koll på hur ritningarna ska vara utformade (se mer information i nästa punkt) och att de behöver göra tillgänglighets-anpassningar. Det sparar dig tid sen. Vi får i många fall be om kompletteringar även när ritningarna har tagits fram av en branschkunnig person.
4. Stäm av mot checklista
Stäm gärna av dina ritningar mot checklistan här nedanför innan du skickar in ansökan/anmälan
- Ritningarna har linjer, text och siffror i svart, ritade på vitt papper. De får inte vara ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
- Väderstreck finns med på fasadritningarna.
- Det finns en skalstock och en angiven skala.
- Rita in två mått (vertikalt och horisontellt) vinkelrätt från fastighetsgränserna till byggnaden.
- Ritningarna stämmer överens, du har samma måttsättning på både planritning och situationsplan.
- Det finns nya och befintliga marklinjer på fasad- och sektionsritningarna.
- Om ritningarna är handritade ska bläck- eller tuschpenna användas. Blyertsteckningar har inte tillräckligt hög kvalité för att skannas in.
5. Skicka in din ansökan digitalt
Skicka in din ansökan om bygglov eller anmälan om bygglovbefriad åtgärd, via vår e-tjänst. Frågorna i
e-tjänsten anpassar sig efter ditt ärende.
Om du tycker att en fråga eller ett ord är svårt att förstå kan du prova något av följande:
- Tryck på frågetecknet som finns bredvid många frågor. Då fälls det ut en mer utförlig förklaring med exempel.
- Ring kommunens kontaktcenter och be om hjälp. De har telefonnummer 0171 525 00.
Här hittar du vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du inte har möjlighet att ansöka via vår e-tjänst kan du skicka handlingarna digitalt via e-post till:
bygglov@habo.se
eller via post till:
Håbo kommun
Bygglovavdelningen
746 80 Bålsta.
Det går även att lämna in till kontaktcenter i kommunhuset, Centrumleden 1.
6. Spara och fortsätt senare om du behöver
När du skapar ditt ärende behöver du svara på många frågor. Om du vill återkomma till din ansöka eller anmälan senare, kan du spara den och fortsätta fylla i den vid ett senare tillfälle.
Spara ärendet genom att trycka på knappen ”Spara”.
När du vill återuppta ett sparat ärende loggar du in i e-tjänsten med ditt BankID. Hitta ditt ärende och öppna det på nytt.
Mina byggärenden Länk till annan webbplats.
Bonustips!
- Om du vill fråga din bygglovhandläggare något kan du skicka en fråga direkt till hen via ditt bygglovsärende. Gör det genom att logga in i Minutbygg med ditt BankID. Välj
”Skicka meddelande till din handläggare”. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skriv sedan ditt meddelande till din handläggare. - Om du behöver komplettera din ansökan i efterhand kan du göra det på ett enkelt sätt direkt i ditt ärende. Välj då "Komplettera ditt bygglovs- eller anmälningsärende Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.". Då skickas dina uppgifter direkt till bygglovavdelningen och den som handlägger ditt ärende.
Dela:
Sidansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen