org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här

Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Processen vid lov och anmälan för byggprojekt
Det är mycket att tänka på vid ett byggprojekt. Du behöver till exempel ta reda på om ditt hus ligger inom detaljplanerat område och ta reda på om byggprojektet kräver en anmälan eller en ansökan. Du hittar stegen för ditt byggprojekt här.
1. Viktigt förarbete vid byggprojekt
- Det första du behöver ta reda på är om ditt hus ligger utanför sammanhållen bebyggelse, inom sammanhållen bebyggelse eller inom detaljplanerat område. Det avgör nämligen om du behöver söka bygglov, göra en anmälan för eller inte behöver göra en ansökan alls. Ta reda på vad som gäller för ditt område:
Håbokartan - Fysisk planeringÖppnas i nytt fönster.
Observera att det alltid behövs bygglov om du ska bygga ett nytt bostadshus, oavsett var du ska bygga. - Det andra du behöver ta reda på är vilka handlingar som ska skickas in tillsammans med din ansökan.
Se vilka handlingar du behöver:
Ritningar och andra handlingar
Tips! Lägg gärna lite extra tid på att se över vilka handlingar du behöver eftersom processen tar längre tid om vi får vi in fel handlingar och du behöver komplettera din ansökan.
2. Ansökan och anmälan
Du gör din ansökan eller anmälan i vår e-tjänst. I e-tjänsten bifogar du till exempel ritningar och annat underlag.
Söka bygglov och andra åtgärder
Ansökan
Du gör en ansökan om du behöver lov; bygglov, marklov, rivningslov samt förhandsbesked. Från det datum ansökan är komplett får du ett beslut inom 10 veckor.
Anmälan
Du gör en anmälan om du ska utföra bygglovbefriade åtgärder. Från det datum anmälan är komplett får du ett beslut inom 4 veckor.
Bygglovbefriade åtgärder som kan kräva en anmälan är att bygga enligt attefallsreglerna, göra en installation eller ändring av till exempel
- eldstad (kamin, bastuaggregat),
- hiss
- port
- ventilation
- vatten och avlopp
- planlösning
Om du är osäker om det krävs ansökan eller anmälan är du välkommen att kontakta oss på bygglovavdelningen.
Vägledning vid bygglov och anmälan
Gör din ansökan eller anmälan här:
3. Så här går det till när du skickat in din ansökan
- Du får en bekräftelse när du skickat in ansökan eller anmälan. Om det saknas någon handling eller om ritningarna inte är kompletta, meddelar vi dig vad du behöver komplettera med.
- När ärendet är komplett påbörjas nästa steg i ditt ärende, och din handläggningstid startas. Från det datum ansökan är komplett får du ett beslut inom 10 veckor, för en anmälan får du ett beslut inom 4 veckor.
Handläggningstiden för ansökan kan förlängas med ytterligare 10 veckor i särskilda fall, som till exempel om en utredning krävs eller om ditt ärende måste behandlas i bygg- och miljönämnden. I så fall får du information om det inom de första 10 veckorna. Handläggningstiden för en anmälan kan förlängas med 4 veckor om utredning krävs. - Ibland kan vi behöva ta in synpunkter från sakägare. En sakägare kan vara grannar, väghållare, andra myndigheter, föreningar med flera.
Sakägare och övriga som bedöms vara berörda, har rätt att lämna synpunkter om ansökan innebär en avvikelse från bestämmelserna i gällande detaljplan eller områdesbestämmelse eller utförs utanför detaljplanerat område.
Avgift för handläggning
Du som byggherre betalar en avgift för handläggningen enligt taxa antagen av kommunfullmäktige. Avgifterna gäller bygglovavdelningens verksamhetsområde som bland annat omfattar bygglov, marklov, rivningslov, förhandsbesked och anmälan.
Taxan är beslutad av kommunfullmäktige och är avsedd att täcka kommunens kostnad för den aktuella myndighetsutövningen.
Taxan i sin helhet hittar du här:
Plan- och bygglovtaxa inklusive kart- och mät
Avgifter kan tillkomma utöver de som du kan läsa om i taxan. Här är några exempel:
- Planavgift
- Beställning av karta
- Utstakning/lägeskontrollA
Kontakta oss gärna om du vill få en uppskattning av vad din handläggning kan komma att kosta.
Faktura skickas efter beslut
Faktura skickas efter att du har fått beslutet. Beslut om avslag debiteras full avgift för åtgärden.
4. Beslut
Du får ett beslut i ditt ärende när alla grundkrav är uppfyllda och eventuella synpunkter från sakägare kommit in. I vissa fall måste beslutet fattas av bygg- och miljönämnden, du får då besked om det och anledningen till varför. Det tar då längre tid att få ett beslut då bygg-och miljönämnden sammanträder cirka en gång i månaden.
Startbesked krävs innan du börjar bygga
Att du fått ett beslut om bygglov betyder inte att du får börja bygga. Du behöver först få ett startbesked. Om du påbörjar bygget innan du fått startbesked tas en byggsanktionsavgift ut enligt plan- och bygglagen. Vid enklare byggprojekt, där det inte krävs ett tekniskt samråd, får du ditt startbesked tillsammans med bygglovet.
Överklagande och laga kraft
I samband med att beslutet skickas till dig får även dina grannar och andra sakägare en upplysning om att bygglov har beviljats. De har sedan fyra veckor på sig att överklaga. Om ingen överklagar inom den angivna tiden, vinner beslutet laga kraft.
Inom två år från bygglovsbeslutet måste du börja bygga
Beslut om bygglov upphör att gälla två år från dagen då beslutet vann laga kraft om inte byggnadsarbetena har påbörjats, då har du fem år på dig att färdigställa från besluet vann laga kraft.
Ändringar i lovet?
Byggherren har alltid ett ansvar att följa de lov som har getts.
Att göra ändringar efter ett beslut om lov eller startbesked har getts innebär oftast att ett nytt beslut krävs. Detta innebär ny handläggningstid och en tillkommande avgift. Även grannar kan behöva höras igen. Alla ändringar behöver godkännas av bygg- och miljönämnden innan de får genomföras. Ta därför kontakt direkt med bygglovavdelningen om du överväger en ändring.
5. Tekniskt samråd - i vissa fall
När din ansökan är komplett får du en kallelse till tekniskt samråd där tekniska handlingar begärs in. Om det inte krävs ett tekniskt samråd får du ett startbesked direkt med bygglovet.
I det tekniska samrådet diskuteras byggets konstruktion och installationer, arbetets planering, byggherrens bedömning av risker och förslag till kontrollplan, behov av arbetsplatsbesök, färdigställandeskydd med mera.
Vid det tekniska samrådet ska byggherren och kontrollansvarig vara med tillsammans med en av våra byggnadsinspektörer. Konsulter och entreprenörer kan även närvara vid behov. Samrådet ska protokollföras.
Vid enklare åtgärder behövs ingen kontrollansvarig.
6. Startbesked
När det tekniska samrådet genomförts, alla begärda handlingar kommit in och kontrollplanen har fastställts får du ett startbesked. Startbeskedet innebär att du får börja bygga. Om det inte krävs ett tekniskt samråd får du ditt startbesked direkt med bygglovet.
Om du påbörjar bygget innan du fått startbesked ska en byggsanktionsavgift tas ut enligt plan- och bygglagen.
7. Arbetsplatsbesök - i vissa fall
För byggprojekt där det har hållits tekniskt samråd gör vi minst ett arbetsplatsbesök. Under byggets gång genomför vi ett platsbesök. Vid besöket tittar vi bland annat på kontrollplanen och hur arbetet följs enligt denna.
Hur många besök som ska göras på byggarbetsplatsen bestäms under det tekniska samrådet. Vid besöket ska byggherren och den som är kontrollansvarig vara med.
8. Slutsamråd - i vissa fall
I samband med att byggåtgärderna färdigställs ska ett slutsamråd hållas. Där diskuteras bland annat kontrollplanens genomförande, avvikelser från bygglovet, den kontrollansvariges utlåtande och förut-sättningar för slutbesked. I vissa fall behövs inget slutsamråd. Det framgår i så fall av startbeskedet. Slutsamrådet hålls på byggarbetsplatsen.
9. Slutbesked
När du som byggherre visat att alla krav enligt bygglovet, kontrollplanen, startbeskedet och andra villkor är uppfyllda, utfärdar vi ett slutbesked. I vissa fall kan ett interimistiskt slutbesked ges. Det innebär att vissa delar av projektet kan tas i bruk innan allt är klart.
Du får inte börja använda det du har byggt innan du har fått ett slutbesked. Om du tar byggnaden i bruk innan du fått slutbesked ska en byggsanktionsavgift tas ut enligt plan- och bygglagen.
Ändringar i lovet?
Du som byggherre har alltid ett ansvar att följa de lov som har getts. Att göra ändringar efter ett beslut om lov eller startbesked har getts innebär oftast att ett nytt beslut krävs. Detta innebär ny handläggningstid och en tillkommande avgift. Även grannar kan behöva höras igen. Alla ändringar behöver godkännas av bygg- och miljönämnden innan de får genomföras. Ta därför kontakt direkt med bygglovavdelningen om du överväger en ändring.
Dela:
Sidansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen