org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här

Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Vattenförbrukningen under tisdagens underhållsarbete på vattenverket

Bilden visar hur vattenförbrukningen utvecklades under dagen
Under tisdagens planerade arbete på vattenverket gick VA-enheten ut med en uppmaning till allmänheten att spara på vattnet för att minska belastningen på systemet. Tyvärr visar våra mätningar att vattenförbrukningen inte minskade i önskad omfattning vilket försämrade förutsättningarna. "För att kunna säkerställa vattenförsörjningen vid framtida störningar behöver vi alla hjälpas åt och ta ansvar," säger Ronny Sjölund, VA-chef.
Den 3 juni genomförde Håbo kommun ett större underhållsarbete på vattenverket i Bålsta. Vattenverket levererar vatten till Bålsta tätort, Krägga och Övergran. Inför underhållsarbetet informerades abonnenterna om att vara sparsamma med vattnet från kvällen den 3 juni och natten mot den 4 juni. Samtidigt uppmanades alla att också förbereda sin hemberedskap och säkerställa sin egen tillgång till drickvatten genom att bunkra.
"Vi vill tacka alla som försökte bidra, men tyvärr nådde vi inte ut tillräckligt brett med vårt budskap. När vattenförbrukningen inte minskar vid en störning riskerar vi att delar av samhället blir utan vatten – vilket nu tyvärr inträffade. För att kunna säkerställa vattenförsörjningen vid framtida störningar behöver vi alla hjälpas åt och ta ansvar," säger Ronny Sjölund, VA-chef.
Konsekvenser av hög förbrukning
Förbrukningen av vatten minskade inte tillräckligt mycket i god tid. Det försämrade förutsättningarna i det fortsatta arbetet och ledde till att trycket i systemet sjönk, vilket ledde till att vissa områden blev helt utan vatten när vattnet förväntades vara åter.
Kommunikation och medborgaransvar
Enheten har använt kommunens etablerade informationskanaler – hemsidan, Facebook och vår SMS-tjänst – för att nå ut med informationen. Trots detta har många hört av sig till kontaktcenter och uttryckt frustration över att de inte fått informationen.
SMS-meddelande för vattenleverans
Registrera dina uppgifter och få löpande information via SMS. Du registrerar dig till SMS-tjänsten på sidan SMS-meddelanden vid driftstörningar i vattenleveransen
Vi förstår att det är frustrerande att stå utan vatten, men vill samtidigt påminna om att det också finns ett medborgaransvar att aktivt söka information vid samhällsstörningar och att agera i enlighet med de råd som ges.
säger Ronny Sjölund, VA-chef.
Enheten arbetar vidare med att bland annat se över rutiner och kommunikationskanaler för att säkerställa att viktig information når ut ännu tydligare i framtiden.
Goda exempel på samarbete
Även verksamheter drabbades av avbrottet i dricksvattenleveransen. Ett föredömligt exempel enheten haft kontakt med är Gyproc, som snabbt ställde om sin produktion för att minska belastningen på systemet. Är du företagare och har funderingar kring vattenleveranser är du välkommen att kontakta Ronny Sjölund.
"Det är mycket uppskattat när företag visar ansvar och agerar snabbt i sådana här situationer," avslutar Ronny Sjölund, VA-chef.
Dela:
Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen