Vill du till Habo eller Håbo?
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb.
Vill du till Habo eller Håbo?
Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.
Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Kommunen har stor frihet att bestämma över sin verksamhet själv, men varje ärende måste behandlas enligt vissa regler. Den processen beskrivs här.
Beslutsprocessen börjar med att ett ärende kommer in till kommunen. Det finns många olika sorters ärenden, exempelvis medborgarförslag, motioner från politiker eller skrivelser från myndigheter, företag eller tjänstepersoner inom kommunen.
Det inkomna ärendet diarieförs, vilket innebär att det registreras i kommunens diarium, får ett unikt diarienummer och stämplas med ankomstdatum. Diarieföring används för att hålla ordning på alla ärenden och för att allmänheten lättare ska kunna få information om de ärenden som kommit in.
Ärendet lämnas till en handläggare (anställd tjänsteperson) som ansvarar för att det bereds. Beredning innebär att ärendet utreds och att de underlag som behövs för att politikerna ska kunna fatta beslut tas fram. Om det behövs skickas ärendet på remiss till andra instanser som får lämna synpunkter. Sedan sammanställer handläggaren det som framkommit under beredningen.
När ärendet beretts fattar nämnden, kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige beslut. Det är ärendetypen som avgör vilken politisk instans som fattar beslutet. Om beslutet ska fattas i kommunfullmäktige bereds det först av nämnd och/eller kommunstyrelse.
Efter sammanträdet skrivs ett protokoll med en paragraf för varje ärende. Protokollet justeras (godkänns) av ordföranden och de ledamöter som utsetts till justerare. Därefter anslås protokollet på kommunens officiella anslagstavla. Detta är också beviset om att beslut fattats och att överklagandetiden börjat löpa.
Beslutet expedieras, vilket innebär att det skickas ut till dem som berörs av det. Sedan avslutas och arkiveras ärendet. Den som vill ta del av handlingarna i ett ärende efter att det avslutats kan kontakta kommunens arkiv.
Sidansvarig: Sara Widströmer
Kommun och politk
Hej, behöver du hjälp?
Chatta med en kommunvägledare i Håbos kontaktcenter.
Chatten är öppen när knappen är grön.
På helger har vi stängt.
Mejla oss
Chatten är stängd
Våra öppettider är:
måndag-torsdag: 08:00-16:45
fredag: 08:00-15:00
Dag för helgdag: 08:00-12:00
Helger stängt