Varning för bedrägerier mot äldre

Polisen i Enköping/Håbo varnar nu för personer som utger sig för att representera banker och på så sätt begår grova bedrägerier mot äldre personer.

Ett äldre par boendes i Håbo kommun fick ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att vara ifrån parets bank. Paret utsattes därefter för ett grovt bedrägeri i sitt hem efter att ”bankmannen” stämt träff med dem. Personerna som håller på med detta uppfattas väldigt trovärdiga och artiga, de vill bara hjälpa till.

Brotten riktar sig främst till äldre och personer med funktionsnedsättning. Hjälp polisen genom att informera era äldre anhöriga så att bedragarna kan åka fast och att undvika att fler drabbas.

Äldre och personer med funktionsnedsättning - förebygg brott | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.