Nya medarbetare med finska språket i fokus!

Minna Hämäläinen och Raisa Holm, finskspråkiga medarbetare i Håbo kommun

Raisa Holm och Minna Hämäläinen är två nyanställda finskspråkiga medarbetare i Håbo kommun, som framöver kommer att hjälpa till med att hålla det finska språket levande för kommunens alla finsktalande. Som minoritetssamordnare kommer Raisa att arbeta med samordning av bland annat kultur, aktiviteter, skola och boende. Minna, som är nyanställd kommunvägledare, blir en finskspråkig länk för människor som vill ha kontakt med kommunen.

Minoritetssamordnare
Exempel på frågor som Raisa blir involverad i är delaktighet i utredning av medborgarförslaget för att se om det finns underlag för en ny avdelning för ett finskspråkigt äldreboende. Andra saker är arbete med redan befintliga aktiviteter, men också att klura ut nya för alla ålderskategorier – teater, bio och andra kulturevenemang för små och stora.

Min roll går ut på att hålla det finska språket levande och att lagen följs, säger Raisa, som tidigare arbetat som kommunvägledare i Håbo, men varit borta från kommunen några år för studier.

Tvåspråkig kommunvägledare
Som både svensk-och finsktalande kommunvägledare blir Minna en kraft i vårt kontaktcenter, men också en språkbrygga för de finsktalande. Den som vill eller behöver prata finska när man ringer kommunen ska kunna göra det. Trots att hon är alldeles ny på jobbet har Minna redan fångat upp behov och pratat finska med de som önskat när de kontaktat kommunen i till exempel bygglovsärenden.

Ibland kan jag höra att den som ringer kanske är finsktalande och inte hittar orden på svenska, då brukar jag kolla om de kanske hellre pratar på finska.

Minna kommer från Bro, som liksom Håbo är del av det finska förvaltningsområdet. I ett finskt förvaltningsområde är det en lagstadgad rättighet att uttrycka sig på sitt modersmål om man är finsktalande. Att det är så beror på den stora procenten finsktalande i en kommun. I Håbo kommun är det cirka 18 procent av invånarna som har anknytning till det finska språket.

Suomeksi - Håbo (habo.se) Länk till annan webbplats.