Håbo kommun förbereder för att ta emot flyktingar

Migrationsverket är i stort behov av fler bostadsplatser på grund av den snabba ökningen av personer från Ukraina som nu söker sig till Sverige. Det innebär att Migrationsverket nu behöver kommunernas tillfälliga boendeplatser.

Vi förbereder för att ta emot flyktingar i Håbo kommun. Vi samverkar med Migrationsverket kring vilken typ av boende som behövs, säger Marie Lundqvist, tillförordnad kommundirektör i Håbo kommun.

Än så länge är det Länsstyrelsen i Uppsala som har fått förfrågan från Migrationsverket att ta emot flyktingar till Uppsala län. Hur många flyktingar som kan komma till Håbo är ännu inte klart och kommunen inväntar nu, liksom övriga kommuner i länet, den formella begäran från Länsstyrelsen. Under tiden är förberedelserna i full gång.

Vi samverkar även med frivilligorganisationer och andra för att kunna ge ett bra mottagande av de flyktingar som redan har kommit och de som är på väg. Det är viktigt att de som kommer känner sig trygga och välkomna, säger Marie Lundqvist.

Mer information

Med anledning av krisen i Ukraina har vi samlat information med länkar till olika myndigheter som har bekräftad och säker information. Här finns också tips på hur du kan prata med barn om oron för omvärldsläget och tips på hur du ska tänka källkritiskt.

Med anledning av krisen i Ukraina - Håbo (habo.se)