Från kommunstyrelsens sammanträde den 14 mars i korthet

Ordörandeklubba

Foto: Mostphotos

Strategi för att utveckla besöksnäringen, naturreservat vid Lillsjön och tevärdering av näringslivsenheten är några av de punkter som avhandlades på kommunstyrelsens sammanträde den 14 mars.

Besöksnäringsstrategi Region Uppsala

Region Uppsala har antagit en besöksnäringsstrategi för Uppsala län för perioden 2021-2024. Strategin ska skapa förutsättningar för besöksnäringens kommersiella och ideella aktörer att utvecklas hållbart. Den regionala strategin ska vara vägledande för det lokala arbetet att utveckla besöksnäringen.

Håbos besöksnäring består av många aktörer med olika förutsättningar och behov. Den regionala strategin ska vara till hjälp när Håbo arbetar med att utveckla den lokala besöksnäringen.

Besöksnäringen är mycket viktig både för Håbo och Sverige. Företag, föreningar, offentliga aktörer och entusiaster bidrar till att det skapas arbetstillfällen, tillväxt, samhörighet, stolthet och en levande landsbygd såväl som levande stadskärnor.

Det finns en mängd besöksmål för natur- och kulturintresserade och en stor potential att bygga en stark och hållbar besöksnäring där fler Håbobor kan få sysselsättning samtidigt som vi får en levande landsbygd.

Uppdrag att inrätta ett kommunalt naturreservat för Lillsjön

Kommunstyrelsen har gett samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag för ett kommunalt naturreservat för området Lillsjön i Håbo kommun.

Håbo kommun växer och förtätas. Då ökar också behovet av gröna miljöer bland annat med avseende på klimatanpassning och behov av rekreationsområden för Håboborna.

Tidigare utredningar har bland annat visat att ett naturområde kring Lillsjön i Bålsta är lämpligt för att bli ett naturreservat tack vare områdenas höga natur-, friluftsliv- och kulturmiljövärden.

Ytterligare ett kommunalt naturreservat säkrar långsiktigt tätortsnära natur för kommunens invånare. Det gynnar möjligheten till rekreation nära där man bor, ger bättre förutsättningar för ökad folkhälsa samt garantera skolnära natur för utomhuspedagogik.

Utvärdering av näringslivsenheten

Den 1 september 2021 blev näringslivsenheten en del av samhällsbyggnadsförvaltningen. Kommunstyrelsen gav förvaltningen i uppdrag att göra en mindre extern utredning för att se hur den nya näringslivsenheten fungerat i förhållande till syftet med omorganisationen. Utredningen undersökte hur företagarna, främst genom två största företagarföreningarna Håbo Företagare och Företagare i Håbo, tyckte att det fungerat. Samtliga föreningar tycker att näringslivsarbetet sköts bättre idag jämfört med de sista åren med Håbo Marknad AB.

Slutsatserna visar att företagarföreningarna tycker att kontakterna med näringslivsenheten har blivit bättre. De betonar också att god samverkan är en framgångsfaktor för ett bättre företagsklimat i Håbo och föreningarna vill vara delaktiga i tillväxtarbetet i kommunen. Politisk enighet i näringslivs- och etableringsfrågor, samt positiv publicitet, inte minst på sociala medier, är viktigt för näringslivsklimatet.

Under 2021 klättrade också Håbo kommun 44 platser i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets alla kommuner. Kommunen avancerade från 206:e till 162:a plats och var i och med det bäst i länet.

Ärenden som kommunstyrelsen skickade vidare för slutgiltigt beslut till kommunfullmäktige

På sammanträdet den 14 mars beslutade kommunstyrelsen att skicka vidare flera ärenden till kommunfullmäktige för slutgiltigt beslut.

• Strategi för suicidprevention
  • Budget och igångsättningsbeslut för byggnation av stationsstråket vid resecentrum
  • Årsredovisning 2021
  • Ansökan om tilläggsbudget - Skolmiljarden 2022
  • Hemställan om utökad budget för ombyggnation av Futurum
  • Medborgarförslag: Trafiksäkerhet vid motorvägsavfarterna
  • Motion: Procentuell avstättning till bostadssociala ändamål
  • Motion: Språkkrav i svenska för anställning inom omsorgen

Kommunfullmäktige beslutar om kommunens mer övergripande frågor. Alla ärenden som tas upp i kommunfullmäktige bereds i förväg av kommunstyrelsen eller en nämnd.

Kommunfullmäktige sammanträder måndagen den 28 mars. Kallelse, handlingar och information kommer publiceras på håbo.se och på kommunens Facebooksida.

Kommunfullmäktige - Håbo (habo.se) Länk till annan webbplats.

Protokoll från kommunstyrelsens sammanträde 14 mars Pdf, 2.6 MB, öppnas i nytt fönster.

Det här är kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska organ. Den har det övergripande ansvaret för kommunens utveckling och ekonomi och ska också övervaka efterlevnaden av de mål som fullmäktige har fastställt för kommunen

Kommunstyrelsen är vald av kommunfullmäktige och Helene Zeland Bodin (C) är kommunstyrelsens ordförande.

Mer om kommunstyrelsen

Tidigare nyheter från kommunstyrelsens sammanträden