Landshövdingen besöker Hjälstaviken

Människor promenerar

Från vänster Linnea Olsson, Helene Zeland Bodin, Göran Enander och Peter Book. Foto: Ida Bjurström

En av Sveriges finaste fågelsjöar, Hjälstaviken har under dagen besökts av kommunstyrelsens ordförande Helene Zeland Bodin, landshövdingen Göran Enander och Peter Book, kommunstyrelsens ordförande i Enköping. Hjälstaviken är ett naturreservat i Enköping och Håbo, som Länsstyrelsen i Uppsala län ansvarar för.

Två leende personer tittar på en uppsatt karta

Foto: Ida Bjuström

Under fredagen vandrade Helene Zeland Bodin tillsammans med landshövdingen Göran Enander och Peter Book runt delar av naturreservatet Hjälstaviken.

"Hjälstaviken är ett populärt och viktigt besöksmål för Håbo kommun, som vi delar med Enköping. Det är därför glädjande att Länsstyrelsen nu restaurerat öarna i fågelsjön," säger Helene Zeland Bodin

Runt Hjälstaviken löper en vandringsled som är ungefär 8 kilometer lång. Den leder genom hagmarker till fågeltornet på sjöns västsida och till Parnassen. Delar av leden är tillgänglighetsanpassad för besökare och nu har även våtmarksfåglarna fått lite mer tillgängliga ytor på öarna. Under januari och februari har buskar och sly tagits bort för till exempel vadare och änder, som vill ha öppna öar utan träd och buskar.

Hjälstaviken är en viktig punkt för biologisk mångfald. Håbo kommun tecknade ett hållbarhetslöfte för åtgärder för ekosystem och biologisk mångfald som vi jobbar brett och kontinuerligt med. Vi sår och sätter upp holkar för pollinerare och fåglar samt etablerar även våtmarker som Balders hage.