Vildsvin i Bålsta

Vildsvin står i gräset och ser nyfiken ut.

Foto: Mostphotos

Flera vildsvin har uppmärksammats i delar av Bålsta tätort. De är vanligtvis skygga djur som undviker människor men ibland söker de sig till bostadsområden. Det kan bero på att de vill åt lättillgänglig mat som foderplatser med till exempel frukt och frön. Det kan därför vara bra att undvika att ha foder ute även om det är tänkt till något annat djur.

Under torsdagen den 31 mars rörde sig en grupp vildsvin i Norra Ullevi. Viltvårdarna åkte till den angivna platsen och fällde fyra vildsvin av sex.

Håbo kommun arbetar för att försöka minimera vildsvinens besök i tätorten. Du kan hjälpa till genom att meddela oss om du ser vildsvin eller spår av dem. Det underlättar vårt arbete att kartlägga deras förekomst och rörelser.

Tipsa oss om du har sett vildsvin