Håbo kommun får fortsatt höga poäng i kundnöjdhet

Foto: Mostphotos.com

Håbo kommun fortsätter att klättra i rankingen som mäter den service vi ger företagare och privatpersoner inom myndighetsutövning för tillstånd, tillsyn och bygglov. I den senaste mätningen får Håbo kommun ett nöjd kund-index (NKI) på 74. Det är en höjning om två enheter, från 72 till 74. Det visar att företagare och privatpersoner upplever hög service.

Betygsskala i färger

Servicemätningen ger oss höga betyg

Mätningen för 2021 är klar och reslutatet visar att vi fortsätter på rätt väg i den service vi ger företagare och privatpersoner inom myndighetsutövning för tillstånd, tillsyn och bygglov. Vi har höjt oss två enheter, från 72 till 74. I den betygsskala som används är ett NKI om 74 ett ”högt betyg”.

Betygskala 0-100
>80 = Mycket högt
70-80 = Högt
62-69 = Godkänt
50-61 = Lågt
<50 = Mycket lågt

Företagarnas betygskala

Stockholms stads näringslivsbolag Stockholms Business Alliance, SBA, är ett nätverk där vi ingår tillsammans med 52 kommuner. Genom nätverket jämför vi oss i företagarnas uppfattning om kommunernas myndighetsärenden. I den rankingen hamnar vi på plats 36 med ett NKI om 73 från företagarna.

Genom att delta i olika nätverk och kundundersökningar kan vi identifiera förbättringsåtgärder och se tydliga resultat. På så sätt kan vi dela med oss och ta del av andras framgångskoncept och lära av varandra utifrån målet att kontinuerligt förbättra servicen, säger Anna-Karin Bergvall, Bygg- och miljöchef.

Bygglov i Håbo hamnar på topp tre

I företagarnas betygskala hamnar myndighetsutövning inom bygglov på topp tre av de 53 kommuner med ett NKI på hela 84 som enligt betygskalan är mycket högt. Servicemätningen från samtliga kundgrupper ger Bygglov också ett högt betyg på 76 NKI.

Vi är så klart väldigt stolta över resultaten som företagare och privatpersoner gett oss. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår verksamhet, säger Åsa Odelfalk, bygglovchef.