Möjligt att skjuta upp betalning av fakturor

Håbo kommun gör det nu möjligt för kommuninvånare att tillfälligt skjuta upp betalning av vissa fakturor till kommunen. Detta med anledning av höga elkostnader och att regeringens elstöd till privatpersoner dröjer.

De höga elkostnaderna medför att det ekonomiska läget är ansträngt för många av kommunens invånare. Här vill vi göra vad vi kan för att stödja och bidra till trygghet i tillvaron, varför vi nu upplyser våra invånare om möjligheten att skjuta upp betalningen av fakturor till kommunen, säger Catherine Öhrqvist (M), kommunstyrelsens ordförande.

Möjligheten att skjuta upp betalningen, att ansöka om så kallat tillfälligt anstånd, gäller fakturor för vård- och omsorgsavgifter samt barnomsorgsavgifter. Anstånd kan sökas för fakturor med förfallodatum i januari och februari och kan ges till och med 31 mars 2023 då elstödet förväntats ha betalats ut.

Enligt den senaste informationen från Försäkringskassan börjar stöden betalas ut den 20:e februari.

Har du frågor om möjlighet att skjuta upp betalning av fakturor, kontakta
Kontaktcenter, 0171-525 00, kommun@habo.se

Mer information för dig som har svårt att få ekonomin att gå ihop
Budget och skuldrådgivning - Håbo (habo.se)
Pressmeddelande: Möjlighet att få anstånd med fakturor Pdf, 306 kB.