Lägg på luren - polisens kampanj mot telefonbedrägerier

Just nu genomför polisen en nationell kampanj mot telefonbedrägerier. Kampanjen som pågår mellan vecka 8 och 10 syftar till att minska antalet bedrägerier.

Antalet telefonbedrägerier har fördubblats sedan 2021. Kampanjen är en del i att få stopp på bedrägerierna genom att informera om telefonbedrägerier och hur man kan skydda sig. En av aktiviteterna i kampanjen är att skicka ut vykort till 1,2 miljoner hushåll i Sverige med personer över 70 år. I region Mitt, där bland annat Uppsala län ingår, skickas cirka 113 000 vykort ut. Det är viktigt att alltid vara vaksam när någon du inte känner ringer upp och lämna aldig ut några koder.

Lägg på luren – hjälp till att stoppa telefonbedrägerierna i Mitt! | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.