Håbo kommun flaggar för Ukraina - och för Sverigefinnarna

I morgon, fredagen den 24 februari flaggar vi med den ukrainska flaggan för uppmärksamma ettårsdagen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Vi vill på det sättet visa vårt stöd till det ukrainska folket. Klockan nio kommer vi hålla en tyst minut för att hedra de som har mist livet i kampen för frihet och oberoende, säger kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M).

Det är alltså i morgon för ett år sedan som Ryssland invaderade Ukraina. Under året har miljontals människor drivits på flykt och många har kommit till Sverige. Håbo kommun är en av de kommuner som har tagit emot flyktingar och idag bor 116 ukrainare i Håbo enligt det så kallade massflyktsdirektivet. Av dessa bor 39 personer i kommunens regi, övriga bor på egen hand.

Genom att flagga med Ukrainas flagga visar vi vår solidaritet med det ukrainska folket och att vi fortsätter på olika sätt att ge vårt stöd. Nu hoppas vi att 2023 blir det år när det blir fred i Ukraina och landet kan börja byggas upp igen, avslutar Catherine Öhrqvist.

24 februari är även Sverigefinnarnas dag och därför flaggar kommunen även med den Sverigefinska flaggan.

Se mer information om sverigefinnarnas dag