Eldningsförbud i hela länet

Från och med idag den 11 maj klockan 15.00 råder eldningsförbud i hela Uppsala län. Det betyder att man inte får elda i skog och mark utanför sammanhållen bebyggelse och det gäller eldning, grillning och annan bränning med fasta bränslen (ved, kol, briketter, gräs, ris, grenar med mera).

Förbudet gäller inte om man grillar eller lagar mat vid iordningställda platser som är utformade så att det är låg fara för att branden sprider sig.

Orsaken till eldningsförbudet är att det råder hög brand- och spridningsrisk i skog och mark. Beslutet är fattat i samråd med länets räddningstjänster och med stöd av prognosunderlag
från av SMHI.

Beslut om eldningsförbud Pdf, 424 kB.(länken till kartan som hänvisas till i dokumentet, se nedan)
Varningar och meddelanden | SMHI Länk till annan webbplats.
LST Eldningsförbud i skog och mark (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(Länk till karta eldningsförbud)