org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här

Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Så uppfattas Håbo av sina invånare

Nu har resultatet av medborgarundersökningen som genomfördes under 2024 kommit och Håbo kommun riktar ett stort tack till dig som besvarat enkäten. Resultatet av den omfattande undersökningen visar både positiva inspel från invånare och tydliga områden i kommunens uppdrag som behöver utvecklas. Här kan du läsa hela rapporten och få en överblick över statistiken.
Medborgarundersökningen som SCB är Statistiska centralbyrån utför på uppdrag av Håbo kommun, riktar sig till slumpmässigt utvalda invånare i kommunen. Den är omfattande och ger bland annat svar på hur invånare tycker det är att bo och leva i kommunen, hur invånare upplever kommunens verksamheter och andra frågeställningar som är relevanta för invårare i en kommun. Totalt 428 personer har svarat på enkäten den här gången.
Så uppfattas Håbo av sina invånare
Här kan du läsa rapporten i sin helhet. Pdf, 609.9 kB.
Här är en övergripande blick på statistiken:
Att bo och leva i Håbo
Resultatet visar att invånarna i Håbo kommun i stor utsträckning är nöjda med att bo i sin hemkommun.
"88,7% anser att Håbo är en bra plats att bo på."
(Siffran är något lägre än rikets 92,4%.)
Hälften av invånarna 50,9% skulle rekommendera andra att flytta till kommunen och 49,1% skulle inte göra det. (Rikets siffror visar att 63,2% skulle rekommendera andra att flytta till sin kommun.)
När det gäller invånares frihet att leva som man vill uppger 86,5% att de kan vara sig själva och leva sitt liv som de vill (vilket är i nivå med riksgenomsnittet som är 87,4%).
På frågan "Hur trygg känner du dig utomhus i området där du bor?" svarade 96,9% att de upplever trygghet när det är ljust ute, och 77,3% att de upplever trygghet när det är mörkt. Oro för en allvarlig samhällsstörning som skogsbrand och översvämning känner 12,2% av de svarande att de har (jämfört med 16% i riket).
Följande faktorer har värderats som viktiga för kommuninvånarna:
- närhet till naturen 98,1% (jämfört med riket 97,4%)
- att det är tyst och lugnt 97% ( jämfört med riket 92,8%)
- närhet till hälso- och sjukvård 96,1% (jämfört med riket 94%)
- lekplatser för barn 95,1% (jämfört med riket 92,5%)
- att det finns kollektivtrafikförbindelser 94,6% (jämfört med riket 92,7%)
När det gäller samhällsservice inom kommunen och frågan "Hur tycker du följande fungerar i din kommun?" så svarar invånarna:
- 88% ger höga betyg till tillgången till hälso-och sjukvård inom rimligt avstånd från sin bostad
- 85,2% ger höga betyg till internetuppkopplingen i bostaden
- 88,5% ger högt betyg till utbudet av livsmedelsaffärer
- 91% ger högt betyg gällande utbudet av platser där det går att hämta ut paket inom rimligt avstånd från bostaden
När det gäller idrott, motion och friluftsliv får kommunen höga betyg av 87,9% (mot riket 88%). Belysta motionsspår får 76,7% höga betyg (mot riket 73,5%). Öppettider för idrotts- och motionsanläggningar får 79,6% höga betyg (82,1% i riket).
Kommunens utbud av lekplatser och parker får högt betyg av 80,2% av de svarande.
Utbudet av platser för unga att träffas på som fritidsgårdar och ungdomsklubbar skattas av 33,6% som ganska bra eller mycket bra (mot riket 35,3%). Utbudet av platser för äldre att träffas på som träffpunkter och caféträffar får högt betyg av 58% (mot riket 54,9%). 23,7% anser att det lokala kultur- och nöjeslivet är mycket bra eller ganska bra.
Håbo får i stort sett samma siffror 82,5% höga betyg för utbud av gång- och cykelvägar som riket 82,4%. Och 76,9% höga betyg (mot rikets 74,8%) när det gäller trafiksäkerhet på gång- och cykelvägar.
Möjligheten att transportera sig med bil får höga betyg av 95,6% (92,2% i riket). Pendlarparkeringar i kommunen får 64,4% höga betyg (mot rikets 58,3%). Laddningsstationer för elfordon får 19,5% höga betyg (jämfört med 48,6% i riket.)
Kommunala verksamheter
Övergripande upplever invånare att parker, gator, vägar och den infrastruktur som kommunen ansvarar för hanteras väl men att det finns tydliga utmaningar kopplat till ledning och styrning, förtroende för politiken och politiska beslut. Grundskolans verksamhet sticker ut med andel låga betyg, medan socialtjänstens stöd och hjälp, bibliotekens utbud, samt pendlarparkeringar sticker ut som positivt i jämförelse med riket.
65,1% ger höga betyg för hur kommunen sköter sina verksamheter (i jämförelse med rikets genomsnitt 79,9%). På frågan "Vid den senaste kontakten med en tjänsteperson, hur blev du bemött? ger 82,5% högt betyg (mot 83,2 i riket). När det gäller att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter ger 61,4% höga betyg (mot 69,2% i riket).
Förskola, skola och utbildning
81,2% ger förskolan höga betyg (mot rikets 85,3%). Gymnasieskolan får liknande resultat där 76,2% ger gymnasiet höga betyg (jämfört med rikets 77,8%). När det gäller grundskolan ger 44,9% svarande höga betyg till verksamheten (jämfört med 71,7% i riket). Vuxenutbildningen får 67,1% höga betyg (i jämförelse med riksgenomsnittet som är 77,6%). Verksamhet för personer med funktionsnedsättning får 56,5% höga betyg (jämfört med 66,8% i riket).
Bibliotekets utbud av böcker och tidskrifter får 94,5% andel höga betyg av invånarna och det digitala utbudet skattas till 88%. Utbudet av aktiviteter som bokklubbar, författarbesök, sagostunder och utbildning får högt betyg av 85,8%.
Socialtjänstens verksamheter
Andelen invånare som ger socialtjänsten höga betyg är 55,1% i kommunen (jämfört med 50,7% i riket).
Samtidigt är andelen låga betyg 44,9 % (jämfört med 49,3% i riket).
Äldreomsorg
Kommunens äldreomsorg får 52,3% höga betyg (vilket är något lägre än rikets 55,4%).
Klimat och miljöarbete
Kommunens arbete för att minska sin egen miljö- och klimatpåverkan får 62,5% höga betyg (mot riksgenomsnittet 68,2%). Återvinningscentralerna får höga betyg av 92% (mot riksgenomsnittet 78,8%). Förpackningsåtervinning nära bostaden får högt betyg av 84,8% (mot riket 82,7%). Hämtning av hushållsavfall får höga betyg 91,9% (mot riket 92,4%).
Andra tjänster och verksamheter
Dricksvattenförsörjningen får 80,6% höga betyg av invånarna (mot riket 88,9%). Snöröjning av gator och vägar får höga betyg av 70,4% (mot riket 58,4%) och snöröjning av gång- och cykelvägar får höga betyg av 67,6% (mot 57,1% i riket). Skötsel av byggnader där kommunen driver sina verksamheter får andel höga betyg 52,4% (jämfört med riket 69,6%). Skötsel av allmänna platser får högt betyg av 80% och naturområden 83%. Idrotts- och motionsanläggningar bedöms till 79,4% höga betyg (i riket 78%). Räddningstjänsten får höga betyg av 97,4% av de svarande (mot riket 95,6%).
Politik och inflytande
På frågan "Hur är möjligheterna för kommunens invånare att delta aktivt i arbetet med utveckling av kommunen? ger 34% högt betyg (viket är samma nivå som i riket 34,2%). På frågan "Tycker du att invånarna i din kommun har möjlighet till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter? ger 13,8% högt betyg (mot 22,1% i riket). När det gäller bemötande vid senaste kontakten med politiken ger 69,6% höga betyg (mot riket 81,1%). På frågan "Hur stort förtroende har du för kommunens politiker?" ger 19% högt betyg (mot riket 38,8%).
Undersökningen är viktigt för Håbo kommuns utvecklingsarbete
För att få veta hur invånare och företagare uppfattar kommunen deltar Håbo kommun i ett flertal nationella undersökningar och mätningar. Den kunskap resultatet av mätningarna ger är viktigt underlag i kommunens utvecklingsarbete inom samtliga verksamheter.
Dela:
Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen