Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Tillsammans för friska arbetsplatser och hållbara chefsuppdrag

Hur skapar vi arbetsplatser där både medarbetare och chefer mår bra och har rätt förutsättningar att lyckas i sitt arbete? Den frågan stod i fokus när Håbo kommuns chefer samlades till chefsforum den 4 juni. Förmiddagen innehöll kunskap, reflektion och gemensamt utvecklingsarbete.

Jytte Rüdiger, tillförordnad kommundirektör, inledde dagen med att lyfta det gemensamma ansvaret för att stärka arbetsmiljön och skapa förutsättningar för friska arbetsplatser i kommunen. Arbetet bygger på det uppdrag kommunstyrelsen har gett, att minska sjukfrånvaron och främja ett hållbart arbetsliv. Varje förvaltning tar nu fram egna handlingsplaner för friska arbetsplatser utifrån sina behov och förutsättningar, med stöd från HR. Forumet blev en gemensam startpunkt för det arbetet, som ska vara klart i början av september. Därefter fortsätter utvecklingen i varje verksamhet med handlingsplanerna som grund.

Att vi nu har fått i uppdrag av våra förtroendevalda att fokusera på att skapa hållbara och friska arbetsplatser är en viktig signal. Det visar att vi gemensamt ska kraftsamla för att skapa ännu bättre förutsättningar för att må bra på jobbet – och för att kunna komma tillbaka efter en sjukskrivning, säger Karin Tannergren, HR-chef.

Malin Berggren från Suntarbetsliv medverkade under dagen med en föreläsning om chefers arbetsmiljö och vad som skapar friska arbetsplatser. Malin betonade vikten av att vi som arbetsgivare agerar tidigt när någon visar signaler på ohälsa eller tidigt i en sjukskrivning. Det är även viktigt att man som medarbetare har en dialog med närmaste chef när man blir sjuk. Hon betonade även vikten av återhämtning för både chefer och medarbetare. Hon lyfte även fram vikten av återhämtning i vardagen att det är viktigt för att vi långsiktigt ska må bra på arbetet.

En viktig del är också chefers arbetsmiljö. För att främja denna lyftes till exempel vikten av tydliga uppdrag, rimlig arbetsbelastning, tid för återhämtning och fungerande stöd från organisationen fram. 

Under forumet lanserades också en ny digital utbildning om Medarbetarskap i Håbo kommun. Det är ett verktyg som kan användas både vid introduktion och i det löpande utvecklingsarbetet på arbetsplatsen. Lanseringen är en del av det pågående arbetet med att implementera kommunens nya policy och riktlinjer för medarbetarskap, chef-  och ledarskap.

Arbetet med att skapa friska arbetsplatser fortsätter tillsammans. Genom att ge chefer rätt stöd och goda förutsättningar lägger vi grunden för trygga och välfungerande arbetsmiljöer för alla. Efter sommaren kommer samtliga förvaltningar att ta fram handlingsplaner för att skapa förutsättningar för friska arbetsplatser.  Dessa kommer att utgå från Sunt arbetsliv åtta friskfaktorer.

Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen