Att tänka på vid höga sommartemperaturer

När det är höga temperaturer utomhus är det viktigt att se till att få i sig vätska. Det finns också andra saker du kan göra för att inte drabbas så hårt av värmen. Här har vi samlat några tips.

Höga temperaturer kan vara påfrestande för kroppen, särskilt för personer i riskgrupper, till exempel äldre personer, spädbarn och personer med kroniska sjukdomar.

Att vistas länge i solen kan orsaka trötthet, huvudvärk, yrsel och illamående. Varmt väder kan också orsaka vätskebrist och uttorkning om du inte dricker tillräckligt med vätska. Hur du klarar och upplever värme är individuellt.

Tips:

• Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som grönsaker och frukt.
  • Vistas inte i solen. Välj skuggiga, svala platser när du är utomhus.
  • Vistas så mycket som möjligt i luftkonditionerade eller svala rum.
  • Om din bostad är varm, försök att besöka luftkonditionerade lokaler men undvik påfrestande förflyttningar.
  • Vädra ut värmen om det är svalare ute än inne under natten.
  • En fläkt kan ge viss svalka men också orsaka uttorkning om det är varmt i rummet. Tänk på att dricka ordentligt.
  • Ta en dusch för att svalka dig. En blöt handduk runt nacken är ett annat tips.
  • Välj svala, lätta, löst sittande kläder.
  • Se till att små barn får i sig tillräckligt med vätska. Barn som ammas bör få små täta mål.
  • Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara mediciner svalare än 25 grader eller i kylskåp.
  • Glöm inte husdjuren. De behöver också få i sig tillräckligt med vätska.

Varningssignaler

Varningssignaler på negativ påverkan av värme är förhöjd kroppstemperatur, puls eller andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Sök hjälp om du eller andra inte mår bra.

Fler råd och rekommendationer

Folkhälsomyndighetens broschyr ”När det blir för varmt” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Folkhälsomyndighetens youtubeklipp "Råd vid värmeböljor" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: