Förvaltningsrätten utreder beslut från bygg- och miljönämnden

Bygg- och miljönämnden beslutade om att tillåta serveringsställen att fortsätta matservering utan krav på att utrymma och stänga en timme efter alkoholförbudet träder i kraft. Efter överklagan om beslut utreder nu Förvaltningsrätten beslutet.

16 februari tog Bygg- och miljönämnden beslut om att restauranger kan fortsätta hålla öppet under sina ordinarie öppettider utan krav på att utrymma och stänga en timme efter alkoholförbudet träder i kraft.

Beslutet har överklagats. Det innebär att det har begärts en laglighetsprövning enligt kommunallagen hos Förvaltningsrätten i Uppsala län. I överklagan yrkas inhibition. Förvaltningsrätten har beslutat att inhibera. Det betyder att beslutet om inget krav på att utrymma och hålla stängt efter alkoholförbudet har skjutits upp.

Under tiden som förvaltningsrätten utreder och kommer till slutligt ställningstagande gäller inte bygg- och miljönämndens beslut.

För serveringsställen gäller

Alla serveringsställen – oavsett om de har tillstånd för servering av alkohol eller inte – ska hålla stängt för förtäring mellan klockan 20.30 och klockan 05.00.

Serveringsställen får hålla öppet efter klockan 20.30 för försäljning av mat och dryck som hämtas upp. Försäljning av hämtmat är tillåtet efter klockan 20.30.

Vad gäller för utrymning av serveringsställen när öppettiden begränsats till kl. 20.30?

För att bestämmelsen om utrymning ska kunna upprätthållas fordras att, tiden för servering av spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat, ska avslutas senast kl. 20.00. Serveringsstället ska därefter utrymmas och stängas senast kl. 20.30.

Serveringsstället får dock hållas öppet för försäljning av mat och dryck genom take away och hemleveranser.

Folkhälsomyndighetens föreskrifter

Folkhälsomyndighetens nya föreskrifter om öppettider på serveringsställen (HSLF-FS 2020:37) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: