Idag testas signalen Viktigt Meddelande till Allmänheten

Idag, måndagen den 6 december klockan 15:00, testas signalen Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA). Signalen testas fyra gånger per år, den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan. 15.00.

Signalen hörs i sju sekunder i taget med 14 sekunders tystnad emellan. När testet är över hörs en annan längre signal.

Fakta om VMA

VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten, är ett varningssystem som används vid olyckor och allvarliga händelser, vid svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner och vid krishantering i samband med extraordinära händelser. Varningssystemet innefattar information i radio och TV, samt i vissa fall utomhusvarningssystemet.

Kan du inte höra signalen?

Runt om i kommunen finns det ett antal VMA anläggningar som består av en eller två sirener som är riktade så att ljudet ska höras av så många som möjligt. Räckvidden för sirenerna är mellan 300-600 meter beroende på de geografiska förutsättningarna. VMA signalen hörs inte i alla områden i kommunen, däremot får alla som befinner sig i det aktuella området ett SMS med information om hur man ska agera, om det skickas ut ett skarpt larm.

Klicka här för att läsa mer. Öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Louise Lightowler