Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Håbo kommun på plats 21 i rankning av företagsklimat utifrån kommuners myndighetsutövning

Resultatet från den senaste mätningen, där företag som varit i kontakt med Håbo kommun under 2018 har tyckt till, visar ett nöjd kund-index på 74. Det är den högsta noteringen för Håbo sedan mätningarna startade. I jämförelse med de 55 kommuner i Stockholmsregionen som liksom Håbo är partnerkommun i Stockholm Business Alliance ligger Håbo nu på plats 21. I jämförelse med en större grupp med 184 kommuner klättrar Håbo från plats 121 till 69. Resultatet pekar på en markant förbättrad servicenivå som ger Håbo högt betyg.

För 2018 landar Håbo kommuns övergripande nöjd kund-index (NKI) från företagarna på 74 jämfört med tidigare 67 (2017). Det är en klättring som gör att kommunen har lämnat nivån godkänt betyg och nått högt betyg.

I servicemätningen ingår bland annat 55 kommuner anslutna till Stockholm Business Alliance (SBA) som jämför sin myndighetsutövning på likartat sätt. Håbo kommun ligger på plats 21 av de 55.

I jämförelse med den större gruppen med 184 kommuner ligger Håbo på plats 69 – en klättring med 52 platser.

Serviceundersökningen fokuserar på sex myndighetsområden – brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. I Håbo kommun har vi inget resultat för markupplåtelser och serveringstillstånd, eftersom det är för få ärenden för att kunna ge en rättvis jämförelse.

Inom bygglov och livsmedelskontroll visar Håbo kommun bättre resultat än kommunernas snitt. Inom miljö- och hälsoskydd ligger Håbo på samma snitt som den stora jämförelsegruppen, men ett par enheter lägre än SBA-kommunerna. Brandtillsynen ligger bara en enhet under båda jämförelsegrupperna.

Inom bygglov har ett rejält kliv tagits med 20 enheter jämfört med året innan, vilket innebär plats 14 i rankingen av SBA-kommunerna. Inom livsmedelskontrollen nås nivån mycket högt betyg (index över 80) genom en ökning med 13 enheter. Det betyder en andraplats bland SBA-kommunerna.

Gemensamt för framgången är ett målmedvetet arbete med att effektivisera rutiner och säkerställa god handläggning och ett gott bemötande, säger Anna-Karin Bergvall, förvaltningschef på bygg- och miljöförvaltningen.

Resultatet används i utvecklingsarbetet

Resultaten från undersökningen kommer att användas i verksamheternas utvecklingsarbete framöver. Några slutsatser som går att dra är att bemötande och kompetens ges höga betyg, medan tillgänglighet och effektivitet är fortsatta förbättringsområden.

Senare under våren kommer Håbo kommuns rapport för 2018 där mer detaljerade uppgifter redovisas. Där redovisas också samtliga kunders uppfattning om kommunens sex myndighetsområden.

Om undersökningen

Sedan några år tillbaka låter Håbo kommun göra en enkätundersökning som mäter servicen inom några områden som är viktiga för såväl privatpersoner som företagare.

Undersökningen kallas för servicemätning och genomförs av Stockholm Business Alliance, SBA, där för närvarande 55 kommuner deltar. Resultaten mäts i ett nöjd kund-index (NKI) där SBA:s mål är att samtliga kommuner ska nå 75.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) genomför samma serviceundersökning för övriga kommuner som önskar delta.

Enkäten skickas till de kunder som har varit i kontakt med kommunen och fått beslut eller tillsyn från dem. Syftet är att kunderna ska kunna ge återkoppling på hur de upplevde den service de fick. I Håbo har 103 företagare svarat på enkäten. Frågorna handlar om tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

På Håbo.se kan du läsa mer och ladda ner Stockholm Business Alliance och Sveriges Kommuner och Landstings rapporter

För mer information kontakta:
Anna-Karin Bergvall, förvaltningschef på bygg- och miljöförvaltningen, Håbo kommun, telefon 0171-528 25, 070-538 92 54,
e-post anna-karin.bergvall@habo.se

Sidansvarig: Kommunledningsförvaltningen

 

Klicka för support
Stäng supportfönster