Håbo vuxenutbildning ökar sitt utbildningsutbud med nytt avtal

Från och med sommaren 2020 ökar Håbo vuxenutbildning sitt utbildningsutbud genom ett nytt samverkansavtal med Upplands-Bro kommun. Syftet är att kunna erbjuda fler utbildningar av kvalitet i närområdet.

Samerkansavtalet som kommer att gälla från och med 2020-07-01 omfattar följande utbildningar:

• Svenska för invandrare
  • Kurser på grundläggande nivå
  • Teoretiska kurser på gymnasial nivå

– Det är väldigt positivt att vi har upprättat ett samverkansavtal om utbildningar med Upplands-Bro kommun. Att kunna lära sig svenska snabbt och på en bra nivå är en viktig förutsättning för att få arbete och bli delaktig i samhället. Vi ser också ett allt större intresse av att utbilda sig som vuxen och att yrkesväxla mitt i livet. Avtalet betyder att vi kan erbjuda fler utbildningar av kvalitet i närområdet till vuxna som vill studera, säger Magnus Westerlund, biträdande rektor på Håbo vuxenutbildning.

Håbo vuxenutbildning samarbetar med olika aktörer

Håbo vuxenutbildning kan genom avtal med flera utbildningsanordnare erbjuda en rad teoretiska utbildningar och yrkesutbildningar.

– Samarbeten som ökar möjligheterna för invånare i Håbo kommun att utbilda sig som vuxna är bra! Att det är ett närmare samarbete med vår grannkommun Upplands-Bro är extra roligt. Utbildning är viktigt för människors liv och utveckling, men också för att företag och organisationer ska lyckas hitta rätt kompetens i framtiden. Kompetensbrist kan bli en utmaning i framtiden och där kan vi vara med och bidra, säger Catharina Wakim, verksamhetschef för gymnasium och vuxenutbildning i Håbo kommun.

Håbo vuxenutbildning

Håbo vuxenutbildning finns för kommunens vuxna invånare som vill komplettera tidigare studier, få behörighet till vidare studier eller vill få en yrkesutbildning. Utbildningen är gratis och studerande är berättigad till studiemedel.

håbo.se/vuxenutbildning kan du läsa mer om verksamheten och se vilka utbildningar som finns.

Har du frågor eller vill veta mer?

Då är du välkommen att kontakta Magnus Westerlund, biträdande rektor för Håbo vuxenutbildning.
Telefon 0171-46 84 08
E-mail: magnus.westerlund@habo.se