Annika Sjödahl på Gröna Dalenskolan tar emot Svenska Akademiens svensklärarpris 2020

Pristagare Annika Sjödahl och Elin Hållén Quas, biträdande rektor med ansvar för högstadiet.

På måndagen den 18 maj meddelande Svenska Akademien att de utser Annika Sjödahl, lärare på Gröna Dalenskolan att ta emot Svenska Akademiens svensklärarpris 2020 tillsammans med tre andra lärare i Sverige. Priset delas ut till lärare som ”genom sin gärning stimulerat intresset för svenska språket och litteraturen”. Prisbeloppet är 50 000 kronor vardera. Dessutom får Gröna Dalenskolan 30 000 kronor där pengarna ska användas för att stärka svenskämnet och uppmuntra elever och lärare på skolan.

Annika Sjödahl är utbildad lärare i svenska och engelska för grundskolelever samt svenska för gymnasieelever. Sedan år 2000 har hon undervisat på högstadiet och har ett litet extra öga till ämnet svenska. Annika är också arbetslagsledare för högstadiet och sedan i våras är hon förstelärare.

Det är en väldigt överväldigande känsla att få ta emot ett sådant erkännande. Det är en stor summa pengar som kan ge extra motivation för mig, mina kollegor och elever. Personligen betyder det ett erkännande av det yrke jag verkligen är engagerad i och som jag under många år har delat mina tankar kring i olika forum. Förutom det är det ett erkännande för ämnet svenska som är ett viktigt och angeläget ämne i skolan, säger pristagaren Annika Sjödahl.

Annika vet inte vem eller vilka som har nominerat henne till priset, men när Svenska Akademien kontaktade henne och meddelade att hon är årets pristagare blev hon väldigt glad.

Priset känner jag till sedan tidigare men hade inte förväntat mig att någon skulle nominera mig, säger Annika Sjödahl.

Hur ska du fira detta?

Jag har inte riktigt landat i hur det ska firas ännu men det har redan kommit in en hel del grattis från olika håll. Jag kommer också att fira med närmsta familjen till helgen. När jag väl har bestämt vad jag ska investera pengarna i så kommer jag förhoppningsvis få njuta hela tiden. Det lutar åt att jag vill ha ett växthus där jag kan läsa och hämta inspiration, säger Annika Sjödahl.

Elin Hållén Quas – en stolt rektor

På Gröna Dalenskolan är Elin Hållén Quas, biträdande rektor med ansvar för högstadiet, väldigt glad och stolt.

Det känns fantastiskt bra, det är så roligt att lärare uppmärksammas för det fantastiska arbetet de gör och jag är väldigt stolt över att ha Annika på min skola. Hon inspirerar mig och sina kollegor såväl som eleverna. Hon är en viktig kugge i ett arbetslag med driven och engagerad personal. Det är en enorm stolthet och ett kvitto på att vi driver pedagogisk utveckling och utmanar invanda mönster. Jag väldigt glad över att min personal lyfts och uppmärksammas eftersom jag vet hur de sliter varje dag, säger Elin Hållén Quas.

Hur ska skolans prispengar användas?

Vi kommer kunna lägga prispengarna på att stärka svenskämnet på något sätt, vi får sätta oss ner och planera för hur vi ska använda dem på bästa sätt, säger Elin Hållén Quas.

För mer information, kontakta

Elin Hållén Quas, biträdande rektor Gröna Dalenskolan åk 7-9
E-post: elin.hallen-quas@habo.se
Telefon: 0171-538 26

Fakta om Svenska Akademiens svensklärarpris

Priset instiftades 1987 och ska tilldelas lärare ”som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”.

Tillsammans med Annika Sjödahl har Svenska Akademien också utsett Öyvinn Björkas från Rudbeckianska gymnasiet i Västerås, Anna Månsson Nylund från Landamäreskolan i Biskopsgården och Katarina Lycken Rüter från Anna Whitlocks gymnasium i Stockholm som årets pristagare.

Alla pristagare får 50 000 kronor och skolorna där pristagarna arbetar får 30 000 kronor.

Svenska Akademiens pressmeddelande. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer om Svenska Akademiens svensklärarpris. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.