Håbo musikskola blir kulturskola

Kulturskolan Håbo är ett namn som bättre speglar den verksamhet som bedrivs, det kursutbud som finns och den riktning som pekas ut framåt i tiden, säger Carl-Johan Torstenson (M) ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Efter nästan 60 år som Håbo musikskola, byter den nu namn och blir Håbo kulturskola. Den 10 juni beslutade Barn- och utbildningsnämnden om namnbytet. Men det är inte bara namnet som ändras.

Utbudet har successivt utvidgats och nu har vi tre olika ämnesinriktningar musik, dans samt drama i kursutbudet. Det gör att Håbo musikskola nu är kvalificerad för att kalla sig kulturskola, säger Lars Bäcklund, rektor för Håbo kulturskola.

Under de senaste tio åren har musikskolan målmedvetet arbetat för att bredda utbudet från yngre åldrar till gymnasiet. Satsningen på dans och nycirkus har inneburit att man har nått ut till nya målgrupper.

Vi har också utvecklat ett unikt koncept med ämnet Musiklek och Teaterlek som vänder sig till barn i åldrarna sex till åtta år, säger Lars Bäcklund.

Håbo musikskola är sist ut i Uppsalaregionen att bli kulturskola, men den medvetna satsningen under senare år har nu gett önskat resultat.

För mer information kontakta

Lars Bäcklund, rektor Håbo kulturskola