Håbo vuxenutbildning satsar på yrkesutbildningar

Håbo vuxenutbildning har skrivit nya avtal med flera utbildningssamordnare och kommer att erbjuda ett större utbud av kurser och yrkesutbildningar kommande år. Det ger nya möjligheter till arbete och omställning i tider av pandemi.

Magnus Westerlund som är biträdande rektor med ansvar för Håbo vuxenutbildning berättar:

– Vi har precis tecknat nya avtal med tre olika utbildningsanordnare i närområdet, Astar, Kompetensutvecklingsinstitutet och ME-skolan. Det här betyder att vuxna i Håbo kommun kommer att få ett bredare utbud av kurser och yrkesutbildningar att söka kommande år. Många söker kurser för att få examen eller behörighet till vidare studier, men alltfler satsar också på yrkesutbildning.

Nyhet! Satsar på fler yrkesutbildningar

Håbo vuxenutbildning har sett ett ökat behov av yrkesutbildningar och breddar nu sitt utbildningsbud. Bland annat så kommer en ny elektrikerutbildning att finnas tillgänglig till hösten. Elektrikerutbildningen kommer att kunna sökas som klassrumsundervisning men också i kombination med svenskundervisning. Håbo kommun samarbetar också med andra kommuner och kan därigenom erbjuda ett brett utbud av utbildningar.

– Arbetsgivare i flera branscher runt om i landet har idag svårt att hitta personer med rätt utbildning. Håbo vuxenutbildning önskar att anpassa sin verksamhet för att bidra till att fler människor kommer ut i värdefulla jobb. Förutom den nya elektrikerutbildningen så kommer Håbo vuxenutbildning att erbjuda efterfrågade yrkesutbildningar som anläggningsförare, undersköterska och barnskötare.

Nya chanser till arbete i tider av pandemi

Statsbidragen ökar och med effekterna av pandemin kommer satsning på vuxenutbildning att fortsätta. Fler kommer att ges möjlighet att skaffa en yrkesutbildning.

– Utbildning är en avgörande faktor för etablering på arbetsmarknaden och egen försörjning. Det är också otroligt viktigt för integration. För den som får en ny chans på arbetsmarknaden genom oss är det guld värt. Vi vill bidra till människors liv och samtidigt göra samhällsnytta, säger Magnus Westerlund.

Vill du veta mer om satsningen eller har du frågor?

Då är du välkommen att kontakta:
Magnus Westerlund, biträdande rektor med ansvar för vuxenutbildning i Håbo kommun

Telefon 0171-46 84 08
E-post: magnus.westerlund@habo.se