Nu är Kalmarsandsbadet tillgängligt för fler

Handikappramp ner i vattnet vid Kalmarsand

Kalmarsandsbadet har rustats upp med fokus på tillgänglighet. Stranden har utrustats med spång och handikappbrygga. Även altanen vid kiosken, toaletterna och omklädningsrummen har tillgänglighetsanpassats.

Det är glädjande att även våra rörelsehindrade medborgare nu ges möjlighet att ta ett dopp i Mälaren, säger Per Widén (C) ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Det återstår visst arbete. Kiosken och ytskikten kommer fräschas upp under kommande månad. Sedan förra året finns ett hundbad vid sidan av det allmänna badet i Kalmarsand.

Fantastiskt att det är klart för kommande säsong! Från oss i kultur- och fritidsnämnden ville vi se en helhet där vi inte bara anlade en ramp ned i vattnet utan även tillgängliggjorde faciliteter så som strandkiosk, toalett och omklädningsrum. Det har vi gjort nu, säger Tony Klaesson (KD).

Genom upprustningen och tillgänglighetsanpassningen blir stranden mer användbar för framtida arrangemang. Den 20 augusti anordnar Håbo kommun en strandfest i samarbete med Åbergs museum med temat Sällskapsresan.

Mer information:

Jytte Rüdiger, förvaltningschef kultur- och fritid
E-post: jytte.rudiger@habo.se