Kjell Johansson får Jan Fridegårdpriset 2022

Kjell Johansson

Foto: Weyler förlag

Författaren Kjell Johansson får årets Jan Fridegårdpris på 100 000 kronor.

Motiveringen är:

Kjell Johansson har i Jan Fridegårds anda med sin trilogi De utsatta (1997, 2003, 2006) gett röst åt människor som tillhör de mest marginaliserade i samhället. I Det var inte jag (2011) och Dåligt folk (2021) fortsätter dessa röster tala. I böckerna beskrivs den grupp det handlar om så här: ”De hade aldrig fått en möjlighet, onödiggjorda som de var från första stund av människors misstro, hån och förakt. Av socialen, polisen och andra myndigheter hade de förföljts och enda skälet till det var att de inte uppförde sig som andra.”

I böckerna skildras med inlevelse och värme huvudpersonernas hårda livsvillkor och deras kamp för människovärdet. Utsattheten kunde uthärdas och förgyllas av kärlek, samhörighet och solidaritet. Genom Kjell Johanssons författarskap har trashankarna från Midsommarkransen fått en egen upphöjd plats i den svenska arbetarlitteraturen.

Jan Fridegårdsällskapet är i år jury för priset.

Det har varit naturligt för oss i sällskapet att ta fasta på att pristagaren i sin gärning ska ha verkat i Jan Fridegårds anda. Jan Fridegårds motivkrets under 1930- och 40-talen var ofta statarna, den klass han själv kom ifrån och vars utsatthet han sett på nära håll och själv upplevt. I Kjell Johanssons böcker får vi som läsare möta människor som levde i ännu större utsatthet, säger Mats O Karlsson, ordförande i Jan Fridegårdsällskapet.

Priset delas ut på Biskops Arnö den 28 oktober – dagen innan Fridegårdsfestivalen.

Jan Fridgårdpriset

Jan Fridegårdpriset är ett Nordiskt kulturpris till minnet av Jan Fridegårds författarskap. Kulturpriset tilldelas en person som i Fridegårds anda arbetar inom litteratur, film eller teater. Priset delas ut vartannat år. Tidigare pristagare är bland annat Lo Kauppi, Roy Andersson och Jila Mossaed.

Mats O Karlsson, Fridegårdsällskapet
E-post: matsokarlsson43@gmail.com