Lek och rörelse på över 40 skolor i Uppland på idrottens dag

Fredagen den 30 september kommer fler än 8 000 barn från 43 skolor i runt om i Uppland att delta på Idrottens dag. Riksidrottsförbundet, RF-SISU Uppland kommer att besöka Gröna Dalens IP i Bålsta. Där får elever från Gröna Dalenskolan, Gröna Dalenskolans särskola och Slottsskolan årskurs F–6 prova på olika aktiviteter och idrotter tillsammans med lokala idrottsföreningar. I fokus är lek, rörelse, idrott och de positiva effekter det för med sig för både hälsa och skolresultat.

I dag når bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna i Sverige den rekommenderade nivån av 60 minuters fysisk aktivitet om dagen. Idrottsrörelsen arbetar tillsammans med skolan och andra aktörer för att förändra det.

– Med Idrottens dag vill vi bygga broar mellan skolan, barnen och idrotten. Vi hoppas att fler barn får upptäcka hur roligt det är med rörelse och fysisk aktivitet och därigenom hitta glädjen och gemenskapen i en idrottsförening. Målet är att fler ska vilja, våga och kunna idrotta hela livet, även de barn som idag är minst aktiva, säger Wilhelm Widerholm, projektledare för Idrottens dag hos Riksidrottsförbundet, RF-SISU Uppland.

Idrottens dag i Håbo kommun

Runt om på kommunens grundskolor arrangeras olika typer av aktiviteter i samband med Idrottens dag.
RF-SISU Uppland kommer att besöka Gröna Dalens IP i Bålsta den 30/9. Då kommer elever från Gröna Dalenskolan, Gröna Dalenskolans särskola och Slottsskolan årskurs F–6, att prova på olika idrotter och aktiviteter tillsammans med lokala idrottsföreningar. Dagen inleds klockan 09.00 med en konsert med artisten Pidde P.

Malin Olsson som är verksamhetschef för grundskolorna i Håbo, säger:
– Vi vet att rörelse är viktigt både för vår hälsa och välmående men också för skolresultaten. I samband med idrottens dag får eleverna en chans att testa olika former av aktiviteter. Vi hoppas att fler ska hitta något de gillar och känna glädjen i att röra på sig!

EU-projektet European Week of Sport - vill få hela Europa i rörelse

Den 30 september genomförs European School Sport Day i hela Europa, med minst 28 deltagande länder och flera hundra tusen deltagare på samma dag.

Riksidrottsförbundet är huvudarrangör av Idrottens dag i Sverige, tillsammans med samtliga 19 RF-SISU distrikt.
För mer information kontakta:
Wilhelm Widerholm, Projektledare för Idrottens dag, RF-SISU Uppland.