Vill du till Habo eller Håbo?
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webb.
Vill du till Habo eller Håbo?
Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.
Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Viruset corona sprids
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket!
Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk
och två dygn till.
Du ska också låta bli att gå till
bibliotek eller andra platser
där det är många människor.
Undvik att besöka dina äldre anhöriga
eller bekanta om de är på
Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.
Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.
Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.
Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.
Håbo kommun följer
Folkhälso-myndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
På krisinformation.se hittar du teckenspråkstolkad information om covid-19
Specialpedagogiska myndigheten
Samtalskarta om Corona på DHB:s webbplats
Material med pictobilder på FUB:s webbplats
Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats
1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats
Sidansvarig: Louise Lightowler
Kommun och politk
Hej, behöver du hjälp?
Chatta med en kommunvägledare i Håbos kontaktcenter.
Chatten är öppen när knappen är grön.
På helger har vi stängt.
Mejla oss
Chatten är stängd
Våra öppettider är:
måndag-torsdag: 08:00-16:45
fredag: 08:00-15:00
Dag för helgdag: 08:00-12:00
Helger stängt