Informationsmöte för dig som kommer i kontakt med ukrainska flyktingar

Vad gäller för en ukrainsk medborgare som söker skydd i Sverige? Vilket ansvar har staten för boende och ekonomiska ersättningar? Hur ser mottagandet ut i Sverige och länet hittills? De här frågorna och fler därtill kommer länsstyrelsen och Migrationsverket att svara på vid ett digitalt informationsmöte den 5 april kl.11–12.

Länsstyrelsen Uppsala län och Migrationsverket bjuder in frivilliga som kommer i kontakt med ukrainska flyktingar till digitalt informationsmöte. Mötet syftar till att ge en samlad information från länsstyrelsen och Migrationsverket om den aktuella lägesbilden gällande mottagandet av ukrainska flyktingar i Uppsala län. Mötet riktar sig särskilt till de som kommer i kontakt med flyktingar och som har frågor kring rättigheter för de ukrainska medborgare som kommit eller väntas komma till vårt län.

Läs hela inbjudan:
Inbjudan till informationsmöte kring mottagandet av ukrainska flyktingar i Uppsala län | Länsstyrelsen Uppsala (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

Mer information

Med anledning av krisen i Ukraina har vi samlat information med länkar till olika myndigheter som har bekräftad och säker information. Här finns också tips på hur du kan prata med barn om oron för omvärldsläget och tips på hur du ska tänka källkritiskt.
Med anledning av krisen i Ukraina - Håbo (habo.se) Länk till annan webbplats.