Päivitetty liputuskäytäntö Håbon kunnassa

Suomen itsenäisyyspäivästä tulee liputuspäivä Håbossa.

Håbon kunta on vuodesta 2010 alkaen osa suomen kielen hallintoaluetta. Se merkitsee sitä, että Håbon kunnan on suojeltava ja edistettävä suomen kieltä ja kulttuuria. Tärkeä osa on Suomen itsenäisyyden juhlistaminen. Vuonna 1917 Suomi julistautui itsenäiseksi Venäjästä. Suomen itsenäisyyspäivää vietetään joulukuun 6. päivänä.

Kunnanhallitus hyväksyi 13. kesäkuuta 2022 kulttuuri- ja vapaa-ajanhallinnon ehdotuksen siitä, että Håbon kunnan liputuspäiviä täydennetään Suomen itsenäisyyspäivällä.

Suomenkielistä vähemmistöä juhlitaan myös 24. helmikuuta ruotsinsuomalaisten päivänä, jolloin ruotsinsuomalaisten lippu ja Ruotsin lippu nostetaan salkoon kunnan lipputangoissa.

Uppdaterad flaggningspolicy i Håbo kommun

Finlands självständighetsdag blir flaggdag i Håbo.

Håbo kommun ingår i det finska förvaltningsområdet sedan 2010. Det innebär att Håbo kommun ska skydda och främja det finska språket och kulturen. En viktig del är att uppmärksamma den finska självständigheten. 1917 förklarade Finland sig självständigt från Ryssland. Den 6 december är Finlands självständighetsdag.

Kultur- och fritidsförvaltningens förslag om att komplettera Håbo kommun flaggningspolicy med flaggning på Finlands självständighetsdag antogs av Kommunstyrelsen den 13 juni 2022.

Den finska minoriteten uppmärksammas även den 24 februari, på Sverigefinländarnas dag, då Sverigefinländarnas flagga och svenska flaggan hissas på kommunens flaggstänger.

Sidansvarig: Kultur- och fritidsförvaltningen