Äidinkielen opintoihin suomen kielessä kannustava äikkäporkkana-palkinto nostaa äidinkielen valokeilaan.

Jo perinteeksi muodostunut vuosittainen äidinkielen kannustuspalkinto jaetaan kaikille menneenä lukuvuotena suomen kielen opetukseen osallistuneille oppilaille. Jakotilaisuutta vietetään ruotsinsuomalaisen neuvonpidon yhteydessä maanantaina 20. helmikuuta, kello 18.30, Bålstan kunnantalolla.

Oppilaideni reitit sekä suomen kielen opintojen, että kirjallisuuden äärelle ovat aika mystisiä ja on vaikea ennakoida mikä antaa kipinän. Äikkäporkkanalla toivottavasti on oma roolinsa suomen kielen opiskelun ja lukemisen esiin nostamisella siinä missä muillakin palkinnoilla omissa genreissään. Ajattelen kannustimesta hyvää tulevia suomen kielenkantajia silmällä pitäen, sanoo Hannele Holmberg, suomen kielen opettaja.

Håbon kunta kuuluu vuodesta 2010 lähtien suomen kielen hallintoalueeseen, mikä velvoittaa kuntaa vaalimaan suomen kielen ja kulttuurin asemaa yhteiskunnassa. Lasten ja nuorten kulttuuri-identiteetin kehitystä, sekä oman vähemmistökielen käyttöä, on vaalittava erityisesti.

Håbossa oppilailla on mahdollista saada äidinkielen opetusta esikoululuokasta aina lukioon saakka. Oikeus äidinkielenopetukseen kansallisissa vähemmistökielissä on vahvempi kuin oikeus äidinkielenopetukseen muissa kielissä ja oppilaalla on aina oikeus valita äidinkielenopetus kansallisissa vähemmistökielissä kielivalinnan puitteissa modernien kielten sijasta. Tavoitteena on, että yhä useampi oppilas aloittaisi suomen kielen opinnot.

Haluatko saada yhteyden Hanneleen? Tavoitat hänet sähköpostitse hannele.holmberg@edu.habo.se

Finskt modersmålspris sätter finskan i fokus

Det traditionsenliga modersmålspriset delas ut till alla elever som har deltagit i modersmålsundervisningen under det gångna läsåret. Utdelningen sker i samband med det sverigefinska samrådsmötet på måndagen den 20 februari, klockan 18.00 i kommunhuset i Bålsta.

Mina elevers olika vägar till att studera finska och läsa litteratur är ganska mystiska och det är svårt att förutse vad som tänder gnistan. Jag hoppas att modersmålspriset, äikkäporkkana, kommer att lyfta fram studier och inspirera till att läsa finsk litteratur. Jag ser det som en positiv uppmuntran till de framtida finska språkbärarna, säger Hannele Holmberg, lärare i finska.

Håbo kommun är sedan 2010 en del av det finska förvaltningsområdet, vilket innebär att kommunen har ett särskilt ansvar för att värna om det finska språket och den finska kulturens ställning och status i samhället. Barns och ungas utveckling av kulturell identitet och användning av det egna minoritetsspråket ska främjas särskilt.

Eleverna i Håbo har möjlighet att få modersmålsundervisning hela vägen från förskoleklassen till gymnasiet. Rätten att få modersmålsundervisning i de nationella minoritetsspråken är starkare än övriga språk och en elev har alltid rätt att välja modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk inom ramen för språkvalet i stället för moderna språk. Målet är att allt fler ska välja att börja läsa finska.

Vill du komma i kontakt med Hannele? Du når henne på hannele.holmberg@edu.habo.se

Sidansvarig: Kultur- och fritidsförvaltningen