Ruotsinsuomalaisten päivää juhlitaan 24. helmikuuta

Håbon kunta, osana suomen kielen hallintoaluetta, juhlistaa ruotsinsuomalaisten päivää liputtamalla.

21. maaliskuuta 2010 valitsi ruotsinsuomalaisten valtuuskunta Kaarle Aksel Gottlundin syntymäpäivän, 24. helmikuuta, ruotsinsuomalaisten päiväksi. Gottlund oli suomalainen kielitieteilijä ja folkloristi, joka teki tutkimusmatkoja muun muassa Värmlannin metsäsuomalaisten luo. Hän oli myös kunnallispoliitikko sekä Ruotsin ensimmäisen suomalaisen yhdistyksen perustaja Tukholmassa vuonna 1830.

Ruotsinsuomalaisten päivää on juhlittu vuodesta 2011 alkaen. Marraskuussa 2012 päätti Ruotsin Akatemia, että 24.2. on myös mukana Ruotsin almanakoissa ruotsinsuomalaisten virallisena merkkipäivänä.

Ruotsinsuomalaiset ovat Ruotsin suurin kansallinen vähemmistö ja päivän tarkoituksena on tuoda esiin ruotsinsuomalaisen vähemmistön historiaa kieltä ja kulttuuria.

24. helmikuuta 2023 muistamme myös Venäjän Ukrainaa kohtaan aloittaman hyökkäyssodan vuosipäivää nostamalla myös Ukrainan lipun kunnantalon salkoon.

Sverigefinnarnas dag firas den 24 februari

Håbo kommun, en del av det finska förvaltningsområdet, firar sverigefinnarnas dag genom att hissa den sverigefinska flaggan.

Den 21 mars 2010 valde sverigefinnarnas delegation Carl Axel Gottlunds födelsedag, 24 februari, till sverigefinnarnas dag. Gottlund var en finsk språkforskare och folklorist som gjorde forskningsresor bland annat till skogsfinnarna i Värmland. Han var även kommunpolitiker och grundade den första finska föreningen i Sverige, i Stockholm 1830.

Sverigefinnarnas dag har firats sedan 2011. I november 2021 beslutade Svenska akademin att den 24 februari ska finnas i svenska almanackan som officiell märkesdag för sverigefinnarna.

Sverigefinnarna är den största nationella minoriteten i Sverige och syftet med dagen är att synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, språk och kultur.

Den 24 februari 2023 flaggar vi även med den ukrainska flaggan för att uppmärksamma ettårsdagen av Rysslands invasion av Ukraina.

Sidansvarig: Kultur- och fritidsförvaltningen