org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Viktigt att regler för restauranger och caféer följs för att minska risken för smittspridning
Från den 25 mars gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om att förhindra smitta av covid-19 på restauranger och caféer med mera. Bland annat ska varje verksamhet säkerställa att det inte förekommer trängsel eller långa köer i, eller i anslutning till, verksamhetens lokaler.
Folkhälsomyndighetens föreskrifter gäller till exempel restauranger, personalrestauranger, barer, caféer, skolmatsalar och cateringverksamhet.
Åtgärder för att minska risken för smittspridning:
- Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.
- Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal ska bära ut beställningarna.
- Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge det inte leder till trängsel eller köer.
- Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.
Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats:
Information till restauranger och krogar med anledning av covid-19 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nya allmänna råd från Folkhälsomyndigheten
Den 1 april fattade Folkhälsomyndigheten beslut om nya allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 med mera.
Första paragrafen gäller alla verksamheter i Sverige, bland annat företag:
Alla verksamheter i Sverige
1 § Alla verksamheter i Sverige såsom statliga myndigheter, företag, kommuner, kommunala verksamheter, regioner, föreningar och religiösa samfund ska utifrån rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare säkerställa att de vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19.
Allmänna råd
Åtgärder för att förhindra smittspridning kan till exempel vara att verksamheten
1. sätter upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare,
2. markerar avstånd på golvet,
3. möblerar om eller på annat sätt skapar utrymme för att undvika trängsel,
4. håller digitala möten,
5. erbjuder möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjuder handsprit, samt
6. undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler.
Dela:
Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen