Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Undersökningen har skett i samverkan mellan Sveriges kommuner och Landsting (SKL), Stockholm Business Alliance (SBA) och Business Region Göteborg (BRG) och visar inom vilka myndighets och serviceområden som företagarna anser att kommunerna fungerar bra respektive mindre bra samt vad de behöver bli bättre på.
Följande myndighetsområden ingår i mätningen: Brandskydd, Bygglov, Markupplåtelse, Miljö- och hälsoskydd, Livsmedelskontroll och Serveringstillstånd.
De företag som haft ärenden med kommunen inom ett eller flera av dessa myndighetsområden under år 2016 har fått möjlighet att svara på en enkät med frågor inom sex serviceområden: Information, Tillgänglighet, Bemötande, Kompetens, Rättssäkerhet, Effektivitet. Det är mao helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet Nöjd-Kund-Index (NKI).
Undersökningen omfattar 147 kommuner samt sju gemensamma förvaltningar.
NKI är ett sammanfattande mått på hur nöjda företagen är totalt
sett. Det är uppbyggt av tre frågor från enkäten:
Genom att erbjuda möjligheten till jämförelser av service mellan kommuner och mellan olika myndighetsområden i kommunerna hoppas mätningen kunna bidra till kommunernas fortsatta utvecklingsarbete inom området företagsklimat.
Ett gott företagsklimat främjar företagande, skapar arbetstillfällen och stärker kommunens skattebas. Att förbättra det lokala företagsklimatet är centralt för lokal och regional utveckling!
Glädjande nog förbättrar Håbo sitt totala resultat från NKI 70 2014 till NKI 72 2016, vilket ger sammanlagd placering 64 av samtliga deltagande kommuner/gemensamma förvaltningar!
Dela:
Sidansvarig: Jenny Lindberg
2018-05-29
Näringsliv och arbete