Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
För femte året i rad har Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, mätt hur nöjda företagare är med kommunernas myndighetsservice. Håbo kommuns nöjd kund-index (NKI) för 2017 är 67, jämfört med 72 året innan.
Undersökningen är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företagare inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.
De företag som hade ärenden med kommunen inom ett eller flera av dessa områden under 2017 har fått möjlighet att svara på en enkät med frågor inom sex serviceområden - information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet, effektivitet.
Företagarna fick också, med hjälp av tre frågor, göra en helhetsbedömning av kommunens service. Det är den som ligger till grund för måttet Nöjd-Kund-Index (NKI). Allt fler kommuner når upp till ett NKI på 70 eller mer, vilket bedöms vara högt. NKI på minst 62 ger ett godkänt resultat.
Undersökningen omfattar 171 kommuner samt 9 gemensamma förvaltningar. Svarsfrekvensen var drygt 58 procent. Det är en ökning med 13 procentenheter jämfört med 2016.
Dela:
Sidansvarig: Jenny Lindberg
2018-05-07
Näringsliv och arbete