org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Alkohol och folköl
För att få sälja alkohol behöver du i de flesta fall ansöka om serveringstillstånd. Försäljning eller servering av folköl måste man anmäla till kommunen.
Ansökan
När miljöavdelningen fått din ansökan blir den registrerad. Den får en handläggare som börjar arbeta med den när du har betalat ansökningsavgiften. Handläggaren kontrollerar att alla handlingar finns med och kontaktar dig om något saknas.
Ansökan skickas till:
Håbo kommun
Miljöavdelningen
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Telefon: 0171-525 00
E-post: miljoavdelningen@habo.se
Alkohol
För att få ett serveringstillstånd ska du
- vara minst 20 år
- vara personligt lämplig
- vara ekonomiskt lämplig
- ha tillräckliga kunskaper om alkohollagen och anslutande föreskrifter
När du inte behöver tillstånd
Du behöver inte ha tillstånd för att servera alkohol om alla tre punkter nedan uppfylls.
Serveringen sker:
- under ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer
- utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna
- i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker
Förändringar i verksamheten
Du som har ett gällande serveringstillstånd måste anmäla planerade förändringar i din verksamhet eller i ditt bolag. Anmälan måste göras innan ändringen sker eftersom den först måste godkännas.
Exempel på förändringar
- Större ombyggnader i lokalen.
- Om någon person byts ut eller lämnar bolaget exempelvis när det kommer in nya aktieägare, finansiärer samt om styrelsen i bolaget ändras.
- Vid förändringar av serveringsansvariga.
- Om du upphör eller överlåter din verksamhet.
- Egen kryddning av spritdrycker.
- Provsmakning om du har ett stadigvarande serveringstillstånd.
- Namnbyte på bolaget eller restaurangen.
Ändringar som kräver en ny ansökan
Om du gör en ändring av serveringstiderna, utbudet av alkohol eller serveringsytan behöver du göra en ny ansökan. Det gäller också om du vill ändra din servering från slutet sällskap till att gälla allmänheten.
Om du inte anmäler ändringen
Om du inte anmäler ändringen i förväg kommer ett tillsynsärende att öppnas vilket kan leda till att du får beslut om en sanktion. En sanktion beslutas av socialnämnden och de sanktioner som kan meddelas är erinran, varning eller återkallelse av ditt serveringstillstånd.
Vad gäller vid olika typer av serveringstillstånd?
Vid stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten
Serveringsstället måste ha ett eget kök i anslutning till serveringslokalen och tillhandahåller lagad eller på annat sätt tillredd mat. Gästerna ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter, för-, huvud- och efterrätter. Efter klockan 23.00 får matutbudet begränsas till ett fåtal enklare rätter. Det är dock inte tillräckligt med chips, nötter eller liknande.
Tillfälligt tillstånd till allmänheten
Tillstånd kan meddelas om tillredd mat tillhandahålls. Upplåtelse för nyttjande av mark ska finnas eller dispositionsrätt till lokal. Serveringsytan skall vara väl avgränsad och ha ett lämpligt antal sittplatser. Servering av spritdrycker medges inte.
Tillfälligt tillstånd till slutet sällskap
Krav på kök finns inte med tillredd mat måste tillhandahållas.
Tillsynsavgift
Kommunfullmäktige har beslutat om taxeändringar för tillstånd och tillsyn för alkoholservering. Se Håbo kommuns taxa för tillstånd och tillsyn för alkoholservering, tobaks- och folkölförsäljning samt vissa receptfria läkemedel under relaterad information.
Kunskapsprov
Enligt alkohollagen krävs bland annat kunskap i alkohollagstiftningen.
Ett kunskapsprov genomförs i kommunen med uppsyn av en kommunalanställd. För att boka tid till kunskapsprovet kontakta miljoavdelningen@habo.se.
Läs mer om kunskapsprovet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tillsynsmyndighet
Bygg- och miljönämnden är tillsynsmyndighet för servering av starköl, vin och spritdrycker och för servering av folköl klass 2 och för detaljhandel med folköl klass 2.
Folköl
Innan man börjar sälja eller servera folköl måste man anmäla det till kommunen. Anmälan om försäljning av folköl ska göras till miljoavdelningen@habo.se.
En lokal där försäljning av folköl sker ska vara registrerad som livsmedelsanläggning i den kommun som verksamheten bedrivs.
Den som bedriver servering av folköl ska utöva särskild kontroll, egenkontroll, över försäljningen. Programmet ska bland annat beskriva vilka rutiner som ska tillämpas vid försäljning respektive servering av folköl.
Blankett för registrering av folköl och mall för egenkontroll hittar du här. Länk till annan webbplats.
Personuppgifter
Mer information om hur Håbo kommun hanterar personuppgifter kan du läsa här Öppnas i nytt fönster..
Vad är ett serveringstillstånd?
För att få sälja/servera alkohol behövs ett serveringstillstånd. Det gäller både för servering till allmänheten och till slutna sällskap.
Tillstånd krävs dock inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna samt äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Med lättdrycker menas drycker med låg eller ingen alkoholhalt, till exempel läsk eller lättöl.
Jag har tänkt ansöka om tillfälligt serveringstillstånd men undrar vad som menas med ett "slutet sällskap" ?
Med slutet sällskap menas en begränsad krets av personer som har någon form av gemensamt intresse, till exempel en förening, företag eller en sammanslutning utöver en aktuell tillställning där arrangören i förväg vet vilka som deltar.
Serveringslokalen får inte vara öppen för nya gäster under pågående tillställning. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om till exempel medlemskap kan lösas i entrén till en tillställning.
För privata fester eller liknande där värden eller arrangören bjuder på alkoholhaltliga drycker krävs vanligen inget serveringstillstånd, men då alkoholservering sker mot betalning krävs alltid serveringstillstånd.
Behöver jag söka tillstånd?
Generellt kan man säga att samtliga som ska sälja alkohol till gäster eller festdeltagare ska ansöka om serveringstillstånd.
Hur lång tid tar handläggningen av ett tillstånd?
Normal handläggningstid för stadigvarande tillstånd är cirka 7-8 veckor. För tillfälliga tillstånd till allmänheten cirka 3-4 veckor och för tillfälliga tillstånd till slutet sällskap cirka 1-2 veckor.
Handläggningstiden kan variera bland annat beroende på om ansökan är ofullständig, när remissvaren inkommer eller när bygg- och miljönämnden sammanträder.
Kommunen ska fatta beslut i ett ärende om serveringstillstånd inom fyra månader från det att en fullständig ansökan har kommit in till kommunen. Om det är nödvändigt på grund av utredningen av ärendet får handläggningstiden förlängas med högst fyra månader. Sökanden ska informeras om skälen för att handläggningstiden förlängs innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.
Vad kostar en ansökan om serveringstillstånd?
För ansökningskostnad och tillsynsavgift hänvisar vi till den aktuella taxan.
Hur söker jag serveringstillstånd?
Du måste fylla i blanketten för att ansöka om serveringstillstånd. Ansökan ska göras skriftligt och undertecknas av behörig person.
Din ansökan ska du skicka till:
Håbo kommun
Miljöenheten
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljoavdelningen@habo.se
I samband med ansökan får du en faktura på avgiften. Avgiften är avsedd att täcka kostnaden för handläggning av ansökan. Ansökan om serveringstillstånd handläggs inte förrän ansökningsavgiften är betald. Detta innebär att avgiften inte betalas tillbaka om du får avslag på din ansökan.
Blanketter hittar du under e-tjänster Öppnas i nytt fönster.
Vad innebär tillsyn?
Bygg- och miljönämnden har tillsammans med polismyndigheten (främst den lokala närpolisen), räddningstjänsten och skatteverket ansvar för tillsynen av restaurangnäringen.
Tillsynen innefattar bland annat följande:
- att underåriga inte blir serverade alkoholdrycker
- att det finns anställningsförhållanden för personalen
- restauratörernas vandel (kontinuerlig kontroll)
- att inköpta volymer alkohol överensstämmer med fakturaunderlag
Kontakt
Har du frågor eller undrar över något är du välkommen att kontakta kommunens miljöavdelning:
E-post: miljoavdelningen@habo.se
Telefon: 0171-52500
Blanketter - Alkohol och tobak
Ansökan och/eller anmälan skickas till:
Håbo kommun
Miljöenheten
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljoavdelningen@habo.se
Blanketter hittar du under e-tjänsten Öppnas i nytt fönster.
Dela:
Sidansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen