Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
Close translate window Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Håbo website in other languages
Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.

Här lever och arbetar vi i en attraktiv miljö med Mälarens vatten och naturen nära inpå oss.

org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Pil ner

Kontakta Håbo

Lyssna på sidan Lyssna

Kontakta Håbo kommun

Kontaktuppgifter

Telefon: 0171-525 00

E-postadress: kommun@habo.se

Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta

Trygghetslarm

Om du känner dig otrygg och/eller är orolig för att ramla och bli liggande utan hjälp kan du ansöka om trygghetslarm. Larmet bärs vanligtvis som en klocka runt handleden och med larmet kan du tillkalla hjälp alla tider på dygnet.

Larmet är kopplat till en larmcentral. När du har larmat ringer personalen upp dig och kan prata med dig var du än befinner dig i bostaden. Har du larmat och personalen inte får kontakt med dig, då åker hemtjänsten hem till dig för att ta reda på hur du mår.

Larmen installeras av kommunens hemtjänstspersonal och du måste anförtro en nyckel till hemtjänsten, så att de kan komma in och hjälpa dig om du larmar.

Så här söker du trygghetslarm

Från 18 februari 2019 kommer kommunens kontaktcenter att handlägga ansökningar om trygghetslarm. Det betyder att du som vill ansöka om enbart trygghetslarm kan vända dig direkt till kontaktcenter för hjälp.

Kontakt tas på telefon 0171-525 00 eller per mejl till kontaktcenter@habo.se

Om din ansökan omfattar även andra hemtjänstinsatser ska du kontakta socialförvaltningens biståndshandläggare.

Kriterier att beviljas trygghetslarm

Du som söker ska beviljas trygghetslarm av kontaktcenter om följande kriterier är uppfyllda:

  • Du är folkbokförd och bosatt i Håbo kommun.
  • Du är vid ansökningstillfället fyllda 68 år eller äldre.
  • Du bedöms kunna tillgodogöra dig den information som kontaktcenter ger i samband med handläggningen av ansökan om trygghetslarm.
  • Inget tyder på att du som söker har andra behov eller försvårande omständigheter som innebär att en utredning enligt 11 kap 1 § SoL är påkallad.

Kontaktcenter har rätt att lämna din ansökan till socialförvaltningens biståndshandläggare för fortsatt handläggning i de fall kontaktcenter bedömer det som lämpligt.

Frågor och svar om trygghetslarm

0 av 10 har hittat den information de sökte

Sidansvarig: Erik Johansson

2019-02-15

Omsorg och hjälp

Klicka för support
Stäng supportfönster