Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Om du känner dig otrygg och/eller är orolig för att ramla och bli liggande utan hjälp kan du ansöka om trygghetslarm. Larmet bärs vanligtvis som en klocka runt handleden och med larmet kan du tillkalla hjälp alla tider på dygnet.
Larmet är kopplat till en larmcentral. När du har larmat ringer personalen upp dig och kan prata med dig var du än befinner dig i bostaden. Har du larmat och personalen inte får kontakt med dig, då åker hemtjänsten hem till dig för att ta reda på hur du mår.
Larmen installeras av kommunens hemtjänstspersonal och du måste anförtro en nyckel till hemtjänsten, så att de kan komma in och hjälpa dig om du larmar.
Du som söker ska beviljas trygghetslarm om följande kriterier är uppfyllda:
Kontaktcenter har rätt att lämna din ansökan till socialförvaltningens biståndshandläggare för fortsatt handläggning i de fall kontaktcenter bedömer det som lämpligt.
Trygghetslarmet är kostnadsfritt sedan 1 januari 2018.
Vår larmmottagare är Trygghetscentralen i Örebro, Tunstall
Regelbundet går testlarm iväg från trygghetslarmen som säkerställer kontakten mellan trygghetslarmet och larmmottagaren.
Löpande inkommer rapporter från trygghetscentralen då låg batterinivå förekommer i larmklocka eller larmdosa.
Oavsett om du har kommunal eller privat hemtjänst, är det Håbo kommun som
ansvarar för trygghetslarmens installation, service och avslut.
Det larm vi har idag är ett digitalt trygghetslarm.
Ansökan
För enbart trygghetslarm
Om du vill ansöka om trygghetslarm och inte har andra insatser från kommunen som hemtjänst eller liknande, ansök via kontaktcenter.
Telefon: 0171-525 00
E-post: kontaktcenter@habo.se
För trygghetslarm och andra insatser
Om din ansökan omfattar även andra hemtjänstinsatser ska du kontakta socialförvaltningens biståndshandläggare.
Klockan 08:30 - 09:30 måndag, onsdag, torsdag och fredag
Telefon: 0171-525 00
Dela:
Sidansvarig: Erik Johansson
Omsorg och hjälp