org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Om hemtjänsten
Inom hemtjänsten använder vi oss av mindre personalgrupper i syfte att ha ett begränsat antal personer runt dig som får insatser. När du har fått ditt beslut om hemtjänst är nästa steg att vi tillsammans går igenom hur just ditt stöd ska utformas i praktiken. Ju tydligare du är med hur du vill ha det desto enklare blir det för oss att tillsammans utforma stödet på ett sätt som passar just dig.
Hemtjänst i praktiken - hur fungerar hemtjänst?
Inom hemtjänsten använder vi oss av mindre personalgrupper i syfte att ha ett begränsat antal personer runt dig som får insatser. Verksamheten består av fyra grupper som arbetar alla dagar i veckan, året runt, indelat mot fyra olika geografiska distrikt. De mindre distrikten gör att kontinuiteten av insatserna och genomförandet blir god. En nattpatrull finns som utgår från centrala Bålsta och täcker hela kommunen klockan 22:00-07:00. De fyra grupperna inom hemtjänsten består av undersköterskor och vårdbiträden och leds av enhetschefer och samordnare.
Genomförandeplanen
Efter att du blivit beviljad insatser från hemtjänsten så kontaktar en samordnare dig för en första planering och framtagande av en besöksplan. Därefter utses en fast omsorgskontakt som tillsammans med dig skapar en genomförandeplan, som ligger till grund för hur dina insatser ska utföras av hemtjänsten. Det är viktigt att du känner dig trygg och bekväm med personalen och hur de utför hjälpen. För att du ska få ditt stöd utfört på det sätt du helst önskar är det därför viktigt att du är tydlig med dina önskemål.
Genomförandeplanen syftar till att skapa en tydlig struktur för genomförandet och uppföljningen av de hemtjänstinsatser som beslutats av biståndshandläggaren. Genom planen tydliggörs både för dig som enskild och för personalen vad som ska göras, vem som ska göra vad, när och hur. Genomförandeplanen är också viktig för att kunna följa upp insatserna för att säkerställa att du får den hjälp och det stöd som du blivit beviljad. Genomförandeplanen är en viktig del av den sociala dokumentationen.
Fast omsorgskontakt
Alla som har insatser från hemtjänsten har rätt till en fast omsorgskontakt. Syftet är att öka trygghet, kontinuitet, samordning och individanpassning för personer som har hemtjänst. Personen som är fast omsorgskontakt är undersköterska.
Hemtjänstpersonal i Håbo berättar om sitt arbete
Läs mer om några av alla de saker som vår personal inom hemtjänsten i Håbo kommun uppskattar med sitt arbete.
Personal inom hemtjänsten berättar om sitt arbete Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Dela:
Sidansvarig: Vård- och omsorgsförvaltningen