org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Trygghetslarm
Om du känner dig otrygg eller är orolig för att ramla och bli liggande utan hjälp kan du ansöka om trygghetslarm. Larmet bärs vanligtvis som en klocka runt handleden och med larmet kan du tillkalla hjälp alla tider på dygnet.
Larmet är kopplat till en larmcentral och fungerar med säkerhet när du befinner dig i din bostad. När du har larmat ringer personalen upp dig och kan prata med dig var du än befinner dig i bostaden. Har du larmat och personalen inte får kontakt med dig, då åker hemtjänsten hem till dig för att ta reda på hur du mår.
Larmen installeras av kommunens hemtjänstspersonal och du måste anförtro en nyckel till hemtjänsten, så att de kan komma in och hjälpa dig om du larmar.
Ansök om trygghetslarm
Du kan ansöka om antingen enbart trygghetslarm eller trygghetslarm och andra hemtjänstinsatser. Om du vill ansöka om enbart trygghetslarm behövs inget biståndsbeslut. För att ansöka om trygghetslarm och andra insatser från hemtjänst behövs däremot ett biståndsbeslut.
Ansök om enbart trygghetslarm
Om du vill ansöka om enbart trygghetslarm kan du använda vår e-tjänst. För att använda e-tjänsten behöver du ha en e-legitimation. Du kan också fylla i en ansökningsblankett som du sedan skickar.
Ansök om trygghetslarm och andra hemtjänstinsatser
Om du vill ansöka om trygghetslarm och andra insatser från hemtjänst behöver du få ett biståndsbeslut. Du börjar med att ta kontakt med en biståndshandläggare genom att ringa till oss. Tillsammans går biståndshandläggaren och du igenom vilka behov du har och därmed startar en utredning. Utredningen är grunden till biståndsbeslutet och tar ungefär två till fem veckor. När utredningen är klar kontaktar vi dig.
Ansök via telefon
Du ringer kontaktcenter och ber om att få bli kopplad till en biståndshandläggare.
Telefontider till biståndshandläggare
Måndag, onsdag, torsdag och fredag, klockan 08:30 - 09:30.
Telefon: 0171-525 00 Länk till annan webbplats.
Kriterier för att få trygghetslarm
Du som ansöker om trygghetslarm behöver uppfylla de här kriterierna:
- du är folkbokförd och bosatt i Håbo kommun
- du är vid ansökningstillfället fyllda 75 år eller äldre
- du bedöms kunna tillgodogöra dig den information som kontaktcenter ger i samband med handläggningen av ansökan om trygghetslarm
- inget tyder på att du som söker har andra behov eller försvårande omständigheter som innebär att en utredning enligt 11 kap 1 § SoL är påkallad.
Kontaktcenter har rätt att lämna din ansökan till vård- och omsorgsförvaltningens biståndshandläggare för fortsatt handläggning i de fall kontaktcenter bedömer det som lämpligt.
Kostnad
Trygghetslarmet kostar 210 kronor per månad. Denna kostnad ingår i maxtaxan.
Vid installation av larm nummer två i sommarstuga eller motsvarande tillkommer en installationsavgift för larminstallation på 1049 kronor.
Larmklocka - en larmklocka per år är avgiftsfri. Vid borttappad larmklocka eller vid uttag av extra larmklocka tar kommunen ut en engångsavgift på 157 kronor per larmklocka per år. Vid funktionsfel är ny larmklocka avgiftsfri.
Avgifterna ovan gäller från den 1 januari 2024.
Dela:
Sidansvarig: Vård- och omsorgsförvaltningen