org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Ansök om insatser enligt LSS
Innan du kan få en insats behöver du först göra en ansökan om ett biståndsbeslut. Om du vill ha mer information eller har frågor om hur du ansöker kan du kontakta en biståndshandläggare för LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Det är du själv, din vårdnadshavare, god man eller förvaltare som kan göra en ansökan.
Du kan ansöka via e-tjänst, ansökningsblankett eller genom att ringa eller skicka e-post till någon av våra LSS-handläggare.
Kontakta biståndshandläggare för LSS
Om du har frågor eller funderingar kring insatser eller vilken insats som kan passa dig, kan du ta kontakt med en LSS-handläggare. Du kan ringa till Kontaktcenter på telefon 0171-525 00 och be om att få bli kopplad till en LSS-handläggare. Du kan även kontakta LSS-handläggare genom att mejla till lss@habo.se
Ansökan går till så här:

1. Ansök
Du börjar med att fylla i uppgifter via e-tjänsten eller blanketten, där du anger vilken insats du vill ansöka om. Blanketten kan skrivas ut.
Vill du prata med en LSS-handläggare ringer du till Kontaktcenter på telefon 0171-525 00 Länk till annan webbplats.. Du kan också kontakta LSS-handläggarna genom att mejla till lss@habo.se
2. Träffa handläggare
En LSS-handläggare kontaktar dig för att boka in ett möte. Tillsammans går ni igenom vilka behov du har och du får berätta lite mer om dig själv. Handläggaren ställer frågor utifrån den insats som du har ansökt om. Du kan bli ombedd att skicka in intyg som stärker din funktionsnedsättning och dina stödbehov.
3. Utredning
En utredning inleds och LSS-handläggare går igenom det ni pratade om på mötet och fattar ett beslut. Utredningen är grunden till beslutet och tar vanligtvis tre månader.
4. Beslut
När utredningen är klar skickas utredning och beslut till dig per post. Du får då veta om du får insatsen beviljad eller inte.
Om du inte skulle få den insats som du har ansökt har du rätt att överklaga beslutet. Information om hur du gör en överklagan får du tillsammans med beslutet.
5. Insatsen kan starta
Om din insats blir beviljad blir du kontaktad för att planera hur stödet ska komma igång. Vem du blir kontaktad av ser olika ut beroende på insatsen. LSS-handläggaren kommer att ge dig mer information om hur denna process kan se ut.
6. Uppföljning
LSS-handläggaren vill veta hur det går för dig och följer därför upp insatsen minst en gång per år. Besluten är tidsbegränsade, vid varje slutdatum görs en ny utredning av ditt behov om du vill göra en ny ansökan.
Kontakta oss gärna för mer information
Du kan kontakta en LSS-handläggare genom kontaktcenter.
Telefon: 0171-525 00
E-post: lss@habo.se
Dela:
Sidansvarig: Vård- och omsorgsförvaltningen
Translate

Lyssna
Skriv ut