Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Ibland så sker underhåll på kommunens datanät och verksamhetssystem vilket kan ge störningar på e-tjänsterna.
Information finns på ”Mina sidor” eller under driftinformation e-tjänster på kommunens webbplats.
Ibland kan man inte signera på grund av att certifikatskontrollen eller e-mottagningen är ur funktion. Det kan även ha att göra med din e-legitimation. Du får då återkomma till e-tjänsten vid ett senare tillfälle alternativt gå in under ”Blanketter och E-tjänster” och skriva ut den blankett du önskar och skicka in den med post.
Om du använder Nordeas e-legitimation behövs ett säkerhetsprogram som heter Nexus Personal. Detta måste finnas installerat på din dator innan du kan använda din e-legitimation. Om du inte har en fungerande version av Nexus Personal eller det gamla säkerhetsprogrammet Smarttrust Personal, får du ofta ett rött kryss istället för knappen ”signera”. Kontakta din banks support för mer information.
Det kan vara problem med e-legitimation även fastän du uppenbart har kunnat logga in. Närmare bestämt kan det vara fel på den del i legitimationen som aktiveras vid signeringen. Du ska i första hand testa e-legitimationen. Om testet visar att något är fel får du vända dig till din bank som utfärdat e-legitimationen.
Detta problem kan avhjälpas med något av följande tips. 1. Rensa cookies. I Explorer väljer du ”Internetalternativ” under Verktyg-menyn. Därefter klickar du på "ta bort cookies" och sedan "ta bort filer". Sedan klickar du på "ok", stäng ner alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen. I Netscape väljer du först ”Inställningar" under Netscape-menyn. Därefter går du in under "Privace and security". Där klickar du på "cookies" och sedan "enable all cookies". Nu ska du klicka på "ok", stänga ned alla fönster och sedan starta upp igen. Prova att logga in igen. I webbläsaren Safari ska du först välja "Preferences" och sedan "Security" under Safari-menyn. Klicka nu på "Show cookies" och sedan "remove". Klicka sedan på "ok", stäng ned alla fönster och starta programmet igen. Prova att logga in. I Firefox väljer du "Preferences" under "Firefox"-menyn. Under "Privacy" finns fliken "Cookies". Klicka på "clear" och därefter "ok". Stäng ned alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen. Använder du Internet Explorer kan du även kontrollera att du använder rätt kryptering. Det gör du genom att klicka på "Hjälp" i menyraden. Välj sedan "Om Internet Explorer". Om du inte har 128-bitars kryptering och använder Internet Explorer kan du uppdatera din kryptering i anslutning till den information där det står hur många bitars kryptering du har. Ett tips om du använder Internet Explorer 7: Lägg till www.habo.se som "tillförlitlig plats". Det gör du genom att välja "Verktyg" - "Internet-alternativ" - "Säkerhet" - "Tillförlitliga platser" - "Platser". Lägg till www.habo.se som "tillförlitlig cookie-domän".
Kunder med Bank-ID kan råka ut för att de får ett rött kryss istället för inloggningsrutan. Anledningen till detta är att den så kallade appleten inte har startats. En applet är ett datorprogram som ligger inbäddat i till exempel en webbsida och startas/körs av en webbläsare. Appletar är ofta skrivna i programspråket Java. Orsaken till att appleten inte startar kan bero på två saker. Den ena är att du tackat nej på frågan om man tillåter att appleten körs (dvs säkerhetsvarningen som dyker upp när man klickar på logga in).
Den andra orsaken kan vara att du saknar ett så kallat javastöd vilket krävs för att appleten ska kunna köras. Du kan testa om java är installerat via http://www.java.com/sv/download/help/testvm.xml. Saknas javastödet kan detta laddas hem från http://www.java.com/sv/. Om javastödet är installerat och du ändå inte kan logga in kan det beror på en felkonfiguration i javastödet. Mer info finns under felmeddelanden på http://www.java.com/sv/download/help/index_error.xml.
Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande orsaker: du har inte installerat någon e-legitimation. Det går inte använda samma certifikatet som används för att logga in på Internetbanken. Det behövs ytterligare ett certifikat för att logga in hos oss och övriga aktörer. Detta gör du genom att logga in på din internetbank och sedan laddar hem ett e-legitimation. Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
Du ska i första hand testa e-legitimationen. Lyckas du inte gå igenom testet ska du vända dig till banken som utfärdat e-legitimationen.
Varken Håbo kommun eller din bank har tillgång till ditt lösenord. Har man gömt sitt lösenord får man därför ladda ner en ny e-legitimation
I slutet av din ansökan/anmälan ska du få ett meddelande av typen "Tack för din ansökan". Annars kan något ha gått tokigt och du kan behöva göra om ärendet.
Meddelandet som visas är alltid det sista som den aktuella e-tjänsten visar. Det sker alltså antingen efter att du granskat och godkänt ditt ärende eller - i de fall där det krävs - efter att du utfört e-legitimering.
Dela:
Sidansvarig: Josefin Nilsson
Vanliga frågor och svar