Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
Kommunen ansvarar för vägunderhåll på de kommunala vägarna och på de kommunala gång- och cykelvägarna. Snöröjning och sandning/halkbekämpning av gator prioriteras efter något som kallas skede 1 och skede 2.
Behovet av snöröjning och sandning/halkbekämpning, det vill säga vilka gator som prioriteras först (skede 1) och vilka som prioriteras efter det (skede 2), bedöms av en samordnare. Det är även denna person som kallar ut de resurser som anses vara nödvändiga för det rådande väglaget.
På våra plogningskartor kan du se vilka gator som ingår i vilket skede vid plogning. Du hittar kartorna under Relaterad information.
Vanliga frågor och svar om snöröjning och sandning
Målet är att skede 1 ska vara snöröjt inom 7 timmar och skede 2 inom 14 timmar efter normalt snöfall. Vid snöröjning under pågående snöfall kan tiderna ändras.
Vid skede 1 snöröjs buss- och huvudgator/vägar, busshållplatser, högfrekventerade gång- och cykelvägar, parkeringar vid buss- och järnvägsstationen och centrum samt åtgärder vid skolor/förskolor och serviceinrättningar.
Startkriterier för skede 1 är att snöröjningen påbörjas efter snöfall vid ett snödjup på 5 centimeter (+-1 cm). Om det fortfarande snöar när det kommit 5-7 centimeter snö görs en bedömning av väderläget innan snöröjningen påbörjas.
Vid skede 2 snöröjs övriga gator och vägar samt övriga gång- och cykelvägar.
Startkriteriet för skede 2 är att snöröjning påbörjas efter snöfall vid ett snödjup på 7 centimeter (+-1cm). Om snöfallet fortsätter efter att det har kommit 7-9 centimeter snö görs en bedömning av väderleken innan snöröjningen påbörjas.
På våra plogningskartor kan du se vilka gator som ingår i vilket skede. I kartorna är skede 1 markerat med rött och skede 2 markerat med blått. Du hittar kartorna under Relaterad information eller via de här länkarna till vår karttjänst:
Bålsta (länk till vår karttjänst) » Skokloster (länk till vår karttjänst) »
Målet är att skede 1 ska vara sandat/halkbekämpat efter 6-7 timmar och skede 2 inom 12-14 timmar.
Vid skede 1 sandas/halkbekämpas större vägar, bussgator, större gång- och cykelvägar.
Övriga vägar, exempelvis bostadsgator och mindre gång- och cykelvägar.
Som privatperson kan du hämta sand för halkbekämpning vid din bostad utan kostnad på återvinningscentralen. Denna typ av sand kallas halkstopp. Den innehåller inget salt och kan därför med fördel användas runt fastigheter och bostäder. Sanden/halkstoppet finns att hämta i en sandlåda inne på återvinningscentralen.
Det är inte tillåtet att hämta halkstopp i större mängder. Hinkar eller mindre kärl ska användas. Fråga personalen om du har frågor om mängden eller inte hittar rätt.
Arbetet med att sopa bort all sand efter vinterväghållningen är väderberoende. Arbetet med att ta upp sand påbörjas först när det är säkert att säsongen med snö är över. Det innebär att sandsopningen pågår från april och ska vara helt klar den 15 maj.
Bortforsling av snö sker på centrumparkeringarna. I övrigt görs en bedömning om och när snövallar eller snöhögar ska flyttas eller transporteras bort. När snöhögar skymmer sikten görs en bedömning utifrån gatans storlek, trafikens hastighet och trafikmängd.
Som fastighetsägare måste du vara beredd att själv öppna snövallen vid din infart. I samband med detta är det viktigt att inte skapa nya snövallar eller högar på trottoaren eller vägen.
Vissa trottoarer i bostadsområden snöröjs inte eftersom de utgör utrymmen som kan användas för att lagra/lämna den snö som röjts undan från gatan. Ofta är hastighet och trafikmängden så pass låg att det inte medför några problem för gående att använda gatan.
Små insatser gör stor skillnad och kan vara avgörande för en fungerande snöröjning. Vi är tacksamma om du exempelvis tänker på följande:
Det kan hända att kommunens eller entreprenörens arbetsfordon och maskiner orsakar skador på bilar, staket eller annat. Skulle det inträffa bör ägaren genast anmäla vad som har hänt för att skadorna ska kunna besiktigas, dokumenteras och åtgärdas. Brevlådor placerade utanför tomtgräns ersätts inte. Kommunens ersättning utgår bara till de skador som skett innanför tomtgräns.
Dela:
Sidansvarig: Gatu- och parkavdelningen
2018-12-22
Trafik och infrastruktur