Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
 Lyssna

Belysning

Gatubelysning

Belysning av gator och gångvägar

Kommunen ansvarar för drift och underhåll av cirka 6 200 ljuspunkter. Många av armaturerna sitter längs våra gator och gång- och cykelvägar.

Felanmälan

Om du ser en gatlampa som inte lyser kan du felanmäla det genom att fylla i ett formulär Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller mejla felanmalan@bogfelts.se.

Tänk på att fylla i formuläret så noggrant som möjligt för att underlätta för vår entreprenör att hitta den mörka lampan. På många av våra kommunala stolpar sitter det en liten skylt med ett unikt nummer, ange gärna det i din felanmälan.

Bild skylt som sitter på belysningsstolpar

Akuta fel

Vid akuta fel på gatubelysningen ska du ringa in din anmälan till vår entreprenör på telefon 08-732 57 13. Akuta fel är till exempel en påkörd stolpe eller en stolplucka som saknas.

Trasig belysning på idrottsanläggning

Gör din felanmälan via e-post till fastighet@habo.se.

Rondering

Funktionen kontrolleras två gånger per år, så kallad rondering. Arbetet sker i februari/mars och augusti/september och utförs av en entreprenör som kommunen har avtal med.

Vid dessa tillfällen är belysningen tänd på dagtid. Ronderingen tar cirka två veckor vid varje tillfälle. Ibland upptäcks fel som inte går att åtgärda på en gång. Då behöver entreprenören komma tillbaka vid ett senare tillfälle för att laga felet.

Hur lång tid tar det innan lampan lyser igen?

Vanligtvis åtgärdas enstaka mörka lampor inom två veckor från anmälan. För att säkerställa lampans funktion behöver belysningen vara tänd även på dagtid i samband med dessa arbeten.

Ibland kan det vara ett kabelfel som gör att belysningen inte fungerar. Kabelfel kan vara svåra att lokalisera och därför kan felsökningen pågå under flera veckor. Ett kabelfel innebär ofta att ett större område drabbas av lampor som inte lyser eller som lyser ibland. När dessa fel ska lagas behöver entreprenören gräva för att komma åt den trasiga kabeln.

GDPR

Felanmälningar sparas i ett digitalt system för att få historik och för att kunna återkoppla till dig som anmälare, när du har bett om det. Även personuppgifter som du lämnar sparas.

Sidansvarig: Samhällsbyggnadsförvaltningen

Klicka för support
Stäng supportfönster