Invigning av konst i gångtunnel

Från vänster: Christina Norén barnbibliotekarie, Millis Sarri illustratör, Tony Klaesson (KD) politiker, Tina Engström författare.

Nu har den nya konsten i gångtunneln under Centrumleden invigts tillsammans med barn från Nybyggets förskola, som ligger i närheten. Gångtunneln har fått motiv från barnböckerna om Knöl & Bök.

Bilderböckerna om syskonen Knöl & Bök är skapade av Tina Engström och Millis Sarri. Till tunneln har Sarri skapat nya motiv med karaktärerna.

Bilderböckerna om Knöl och Bök är skrivna av Tina och illustrerade av mig. Vi bor båda i Bålsta, så för mig var det självklart att det skulle vara motiv med våra karaktärer när Håbo kommun sökte barnboksmotiv till tunneln. Jag är väldigt stolt och glad för det här uppdraget. Projektet, där jag både varit konstnär och projektledare, har av olika yttre omständigheter tagit lite längre tid än beräknat. Därför är det extra kul att det nu äntligen är klart, säger Millis Sarri.

Förskolebarnen som var med på invigningen har läst om Knöl & Bök. Under invigningen fick de svar på frågor som de förberett till Tina och Millis. Barnen fick också olika lekuppdrag för att utforska tunneln. Lekuppdragen från Knöl & Bök kommer inom kort sättas upp på en skylt. Från invigningen fick förskolebarnen ta med sig två små Knöl & Bök-böcker hem.

En rätt ljussatt tunnel med konstnärligt uttryck blir en fin övergång mot framtiden, speciellt denna som har ett tydligt barnperspektiv, Tony Klaesson (KD), politiker i kultur- och fritidsförvaltningen och initiativtagare till trygghetsskapande konst i Håbo kommun.

På väg till och från Håbo bibliotek kan nu barn passera den lekfulla tunneln och få lära känna Knöl & Bök bättre.

Knöl & Bök på förskolan

Böcker med Knöl & Bök skickas ut till tamburbiblioteken på förskolorna av barnbibliotekarien på Håbo bibliotek. Böckerna har köpts in med hjälp av bidrag från Kulturrådet. Tamburbibliotek finns nu i många av kommunens förskolor. Det innebär att avdelningarna fått ett antal böcker som föräldrar kan låna med sig hem från förskolan. Målet är att alla förskoleavdelningar på sikt ska få tamburbibliotek.

Mer om projektet

Knöl & Bök flyttar in i gångtunnel
Barnboksmotiv av Millis Sarri skapar lekfull tunnel i Bålsta

Knöl och bök-böcker i närbild