org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här

Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Elever om skärmfri dag – Vi skrattade mer tillsammans
Elever i årskurs 2 på samhällsvetenskapsprogrammet har haft en skärmfri dag. Syftet med dagen var att eleverna skulle få uppleva en dag helt utan skärmar och lära sig mer om sina mediavanor. Dagen bjöd på utmaningar, nya tankar och insikter.
I kursen kommunikation har eleverna genomfört ett projekt där de från tidig
morgon till sen kväll inte fick använda några skärmar som exempelvis datorer, paddor, mobiltelefoner eller tv. Eleverna fick också reflektera kring frågor som Vilka medier använder jag? Hur mycket tid lägger jag på olika medier?
Eleverna skrev också loggböcker med personliga tankar om dagen, en dag som bjöd på utmaningar av olika slag. Projektet avslutades med att eleverna fick prata om sina upplevelser tillsammans.
Dagen bjöd på nya insikter
Att inte ha tillgång till någon skärm under en hel dag gjorde att eleverna ställdes inför utmaningar och problem som de löste på olika sätt. Så här efteråt har de fått nya insikter och lärt sig mer om sina egna skärmvanor.
Här berättar eleverna själva om sina upplevelser
Jag kände mig både stressad och lugn av att inte ha min mobil med mig. En reflex sa till mig att kolla mobilen, men när jag märkte att den inte var i fickan som vanligt, så kände jag mig först stressad. Sedan blev jag lugn.
Det kändes jobbigt att inte få lyssna på musik under en hel dag. Jag märkte att jag hörde musik på andra platser som i skolans café exempelvis. Jag löste problemet genom att sjunga.
Det var svårt att hålla tider och ha koll på schemat. När jag har min mobil med mig så ser jag vad klockan är och kommer åt schemat digitalt.
Jag märkte ganska fort att jag inte är van att skriva för hand för jag fick skrivkramp i armen när vi skrev prov med papper och penna i
stället för på datorn.
Nu vet jag hur mycket min mobil betyder för mig och hur mycket jag faktiskt använder den.
Det kändes som vi blev mer sociala när vi inte hade mobilerna med oss. Istället för att sitta med varsin mobiltelefon och skratta en och en eller två och två, så skrattade vi mer tillsammans.
Lärare Lou Grip som genomförde projektet tillsammans med eleverna säger,
– För att sammanfatta det hela så bjöd den skärmfria dagen eleverna på nya utmaningar och situationer som de fick lösa utan skärmar. När vi träffades för att prata om upplevelserna så blev tavlan i klassrummet full av nya insikter. Jag ser tydligt att eleverna har lärt sig mer om hur, och hur mycket de använder skärmar och digitala medier i sin vardag.
Dela:
Sidansvarig: Barn- och utbildningsförvaltningen