Håbo kommuns logotyp. Länk till startsidan.
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Läs mer här
phone
Information
org.mozilla.javascript.Undefined@0
Lyssna på sidan Lyssna

Publiceringsdatum:

Elina – Jag har verkligen fastnat för det vetenskapliga

Foto: Håbo kommun

Elina studerar sin sista termin på naturvetenskapsprogrammet på Fridegårdsgymnasiet. Det var på semestern i Spanien som hon kom på vad gymnasiearbetet skulle handla om.
– I Spanien köper många människor vatten på flaska. Jag blev nyfiken på varför och bestämde mig för att se närmare på olika vattenkvaliteter, säger hon.

Sista året på gymnasiet skriver eleverna varsitt gymnasiearbete med koppling till utbildningen de läser. Elina valde att jämföra kvaliteten på kranvatten från Sverige och Spanien.

– När jag var på semester i Spanien med min familj reflekterade jag över att många människor köpte vatten på flaska i mataffärerna, trots att det fanns rinnande vatten i kranen. Jag ville undersöka om det fanns skäl för beteendet, eller om det mest handlade om vanor, säger hon.

Målet var att ta reda på om kranvattnet från de spanska regionerna uppfyller kvalitetskraven hos svenska Livsmedelsverket. Vattenproverna har inhämtats från fyra olika regioner:

  • Costa Blanca (Spanien)
  • Fuerteventura (Spanien)
  • Norrköping (Sverige)
  • Bålsta (Sverige)

– Nu vet jag hur man genomför en vetenskaplig studie, redovisar mätdata och kontrollerar felkällor. Jag har lärt mig om standarder för dricksvatten i Europa, hur man gör mätningar av vatten och vad som orsakar föroreningar i vattnet. Mina resultat visar att det spanska vattnet är drickbart, utifrån samtliga undersökta parametrar i förhållande till svenska kvalitetskrav. Men jag observerar att kloridjonkoncentrationen är betydligt högre i de spanska proverna än i de svenska. Det är intressant och har gjort mig mer nyfiken.

"Jag har bra lärare och snälla klasskompisar att fråga när jag kör fast. Min verktygslåda växer på vägen."


Naturvetenskapsprogrammet passar elever som är intresserade av vetenskap, matematik och vill ha en bred och allmänbildande gymnasieutbildning. Utbildningen är både praktisk och teoretisk. Experiment, laborationer och andra praktiska moment är vanliga inslag. Eleverna får lära sig att tänka kritiskt, föra logiska resonemang och värdera påståenden.

– Naturvetenskap är det jag har fastnat för och tycker är roligast. Vi får lära oss saker på molekylnivå, men också övergripande. Vi ser på frågor från flera olika perspektiv, vilket ökar förståelsen. Ett exempel är klimatförändringarna som vi har läst om i kemin, biologin, fysiken, samhällskunskapen, historian och i engelskan. I kursen naturspecialisering har vi fördjupat oss i vetenskapen. Jag skulle absolut kunna tänka mig att forska i framtiden. Jag har sökt till läkarprogrammet i höst och håller tummarna för att jag kommer in, säger Elina.

Läs mer om naturvetenskapsprogrammet

Sidansvarig: Barn- och utbildningsförvaltningen

 

Klicka för support
Stäng supportfönster